Prosvetni glasnik

Ваншколско образоваше

651

2) саставЈбање разноврсних инструкција за посебне одељке ваншколског образовања; 3) избор, препоручивање, критичка оцена књига, брошура, разноликих помоћних средстава за самообразовање и друге циљеве ваншколског образовања; 4) састављање програма за самообразовање; 5) стварање и подизање примерних, угледних установа за ваншколско образовање; 6) свестрано претресање практичних питања о уређењу посебних одељака ваншколског образовања (на пример, вођење библиотека, позоришта, предавања, и т. д.). II. Активна помоћ да се пробуди јавна и приватна инициатива у области ваншколског образовања, практична, реална помоћ друштвима и приватнима на овом попришту. Овамо иду: 1) организација општих, обласних и месних скупштина радника на школском и прешколском образовању, те да се тако прегледају средства за ваншколско образовање и начини за њихову најбољу примену, и да се претресу питања о уједињењу и проширењу рада разноликих установа ваншколског образовања. Скупштине могу бити општег карактера, а могу бити и за расправљање посебних стручних питања (на пример, скупштине ради уређења библиотека, спортских организација, и т. д.). 2) Сарадња са месним облицима ваншколског образовања повременом или сталном материалном помоћу, организацијом повољног кредита, набављањем разноврсних уџбеника и помоћних средстава, слањем стручних инструктора, и т. д. III) Велика сметња за брзо развијање несумњиво корисних и препоручљивих облика ваншколског образовања биће недостатак потребног кадра искусних специалиста у овом послу, инструктора, који би могли правилно и успешно руководити послом на лицу места. Да се уклони ова сметња, треба предузети мере да се спреми потребан персонал за рад на ваншколском образовању; треба наиме: 1) отворити стручну школу вишег типа, академију за спрему пространо образованих педагога — специалиста за ваншколско образовање; 2) организовати разнолике школе и течајеве за спрему практичних радника, како' у области општих, тако и посебних питања ваншколског образовања (течајеви за" специалисте позоришног, библиотечког рада, лектора, и т. д.); 3) организовати привремене (краткотрајне) течајеве за учитеље, где би се педагошкОхМ персоналу давала потребна знања и навике за вођење ваншколског образовања. IV) Организација читавог низа већих установа, чије је стварање могућно само централном органу. То су: организација и вођење стал-