Prosvetni glasnik
Проучавање Старе Српске Књижевности
219
готово мора вршити наново; врло је мало питања на која се може просто надовезати. Почевши од издања, па до трагања за изворима и њиховим типовима; почевши од рукописне студије, па до проучавања језика и његових особина и покрајинског порекла; од књижевних испитивања, па до опредељивања културне и историјске вредности; од мале анализе, па до укупне синтезе појединих партија и читавог доба; — све се то мора вршити више систематски, интенсивније, активније; све се то има радити на широј основи, модерније, свесније. Нови радници моћи ће од старијег материала узети само један део, и то део свакако мањи него што га могу примити ма у ком било другом делу наше књижевности. Од других словенских народа само је код Хрвата проучавање старе, знатно мање важне старе књижевности, још занемареније него је то код нас. Али они имају бар једну позитивну тачку: имају брижљиву Милчетићеву библиографију глаголских рукописа и важну Јагићеву палеографију глаголице. Ми ћемо и на то, изгледа, чекати још дуго времена. (Свршиће се) ВЛАДИМИР ЋОРОВИЋ
ГИМНАСТИКА И ВАСПИТАЊЕ ОМЛАДИНЕ ~ (Крај). 4, ОБРАЗОВАЊЕ УЧИТЕЉА ГИМНАСТИКЕ Образовање учитеља гимнастике стоји у тесној вези са питањем: који значај придајемо музици при гимнастичкој настави. Ми принципиелно заступамо гледиште: да је за већи део вежбања музика неизоставна. Значај музике за гимнастику исти је који и војне музике (почевши од простог давања ритма добошем) при марширању. Ако се вежбања врше уз музику, ученик ће се у покрету давати сасвим друкчије него иначе, т. ј. он ће се и нехотице потпуно предати природном изразу. С друге стране се одмах истављају тешкоће у погледу на стварање подесних учитеља гимнастике, чим строго захтевамо музику. Није пробитачно преносити музичку пратњу на друго лице. У већини случајева чист музичар неће бити у стању да покрете доживљује тако пластично да његова пратња прати покрете ученика и „у изразу". Ако је то случај, онда гимнастичар постаје скоро излишан. Зато ми захтевамо и учитеља гимнастике и музичког пратиоца у једном лицу. При том морам нагласити да се музичко образовање учитеља гимнастике ни по садржини ни по времену не поклапа с образовањем стручног музичара. Довољно је ако учитељ гимнастике савлада израз једногласног свирања мелодије на клавиру или каквом другом инструменту. А ово је условљено гимнастичким образовањем његове мускулатуре руку, која му омогућава „пластичко" свирање, т. ј. свирање прожето телесним осећањем, те се потпуно приљубљује покретима ученика. Даље је потребан