Prosvetni glasnik

340

Просветни Гласник

да предузму и други, надопуњујући рад без икакве опасности од претераног таксирања. Сврха, организација, наставни план и подробна провизија овога плана најбоље се може изложити из једног циркулара који овде дело-мично изнашам : Она деца која су доста добро успела у шестом разреду осмора•зредне школе, могу или наставити своје школе у редовним седмим и осмим разредима, или могу грађу за 7 и 8 разред елементарне школе завршити у препараторним класама, већ према томе како им желе родитељи. У препараторним класама, редовна настава се продужује, али уз то предаје се латински, и један модерни језик, француски или немачки, скупа са вишим курсом у енглеском. У ова три ванредиа предмета дају се кредити који се урачунавају у дипломи више школе. Искуство за последњих тринаест година показује да су ђаци који су успешно свршили свој рад у препараторној школи били кадри да заврше четворогодишњи курс више школе у балтиморском градском колеџу или у девојачким вишим школама у три године, уштедевши на тај начин једну годину. Школска власт у Балтимору је ауторизирала (и ако не дозволила) преинаку наставних предмета у препараторним центрима, тако да ученици који се приправљију за балтиморски Политехнички Институт могу узети виши курс у математици место латинског језика. На тај начин, и ако се не скраћује време што се захтева за постизање дипломе у Политехничком Заводу, успех који дечаци постигну у вишешколској -математици, немачком и енглеском језику, чини да им је рад у овој Политехници куд и камо лакши у првој години, и то им повећава њихове прилике за успех као политехничких студената. При ступању у ове препараторне класе нарочито се пази да су ђаци способни, вредни и да редовно похађају школу. Количина рада што се захтева не прекорачава време шго се тражи од ових ђака, ако су доброг здравља, да лако изврше систематским и свакодневним напором. Ванредни предмети су добра помоћ редовној школској настави. Дете жоје учи латински или немачки или француски одиста учи и енглески, јер му се тиме олакшава а не отежава учење матерњег језика. Осим тога, у ранијим годинама лакше се могу савладати елементи страног језика него ли у каснијој периоди живота. У овим препараторним разредима настава се држи само од 9 сати изјутра (све американске школе почињу своју наставу у ово време) па до 2 сата по подне. Разлог зашто се настава не одржава у две периоде (од 9—12 и од 1—3), као што је обичај и у виших школа, јесте тај што су средишта препараторних разреда и сувише одаљена од ђачких .домова. Пошто се и време ђачких учења (приправљања) може одржати и у овим разредима, ђаци који ступају у ове класе треба да посвећују својим домаћим задаћама не мање од два сата дневно.