Prosvetni glasnik

302

Просветни Глаеник

Помоћ коју Средишни Одбор даје таквим школама, новчана је и зове се „§гап*". У ствари, ову помоћ даје држава преко Средишног Одбора, пошто се потребна сума за такву помоћ претходно изгласа у енглеском парламенту. Та помоћ се издаје тим школама једаред годишње, обично пре почетка нове школске године. Циљ је тој помоћн да се одржавају и потпомажу средње школе ради што потпунијег школовања што ширих народних маса. Уписивање у државну средњу школу допушта се ђацима свих сталежа и вера; нити се чини, нити се сме међу њима у таквој школи правити ма каква разлика у погледу њихова образовања. Зато у тим школама веронаука није ни у колико обавезан предмет. При давању суме те помоћи води се у главном рачуна о томе да ли с.у сви услови, прописани од стране Средишног Одбора, били више или мање задовољени. Отуда та државна помоћ таквој средњој школи може бити већа или мања. Поред овакве државне помоћи, још је средство за издржавање средњих школа и школарина („{еез"), коју прописује Средишни Одбор за све средње школе под својом управом, и то мања за ниже разреде а већа за више. Но највећа школарина не сме прећи 30 шилинга на годину. Сем тога, школе се издржавају још и од завештања („епс1ои т теп1:5"), која богати а добри људи остављају тим средњим школама у циљу ширења просвете. Инспекција државних средњих школа врши се преко инспектора, које поставља енглески краљ на предлог Средишног Одбора, и којима тај одбор може додати још друге разне помоћнике. Дужност ових органа јесте да прикупљају обавештења и испитују опште стање и рад у тим школама, и најзад да о свему томе поднесу извештај Средишном Одбору, коме једино у свим тим питањима припада право последње одлуке. Инспектори, као и њихови помоћници, имају право да без претходне објаве посете ма коју од државних средњих школа и о својој инспекцији поднесу извештај Средишном Одбору. Приликом инспекције, ректори таквих средњих школа дужни су поднети вршиоцу инспекције на преглед општи план свога рада и уређења своје школе, распоред и поделу предмета на часове, дневник рада у сваком разреду, и то у свима ситницама, као и у опште давати сва обавештења која се односе на њихове школе. Најзад, приликом овакве инспекције, да би поднео што потпунији извештај о раду и успеху појединих средњих школа, вршилац инспекције има право да лично одржи испит ма у ком разреду дотичне школе из ког било предмета. Ако је извештај вршиоца инспекције у свему повољан по дату средњу школу, онда се њој издаје државна помоћ онако како је то већ раније поменуто. Но у случају да вршилац инспекције нађе у таквбј средњој школи ма какве недостатке, било у погледу правилности наставе, одржавања дисциплине, доброг уређења и редоввог снабдевања