Prosvetni glasnik

Средње школе у Енглеској

303

те школе, или испуњавања правила прописаних за средње школе од стране Средишног Одбора, та помоћ се одмах смањује, и то према одлуци Одбора. Најзад, у случају изузетно доброг рада и успеха такве школе, њој се даје поред редовне помоћи још и један повећи додатак. Корист од овакве инспекције одвећ је очигледна да би је требало нарочито поменути. Благодејање по тим средњим школама или је државно или приватно. Државно благодејање („таш1епапсе §гап1") даје се ученицима оваквих школа ако су сиромашног стања, а при том су доброг владања и учења, а одузима им се у случају да они не одговоре ма једном од ових услова. Приватно благодејање („ђигзагу", одн. „$сћо1агбШр") јесу шш завештања, или поклони богатих дарежљивих људи, који тим путем желе да потпомогну проучавање или појединих предмета и наука, или и читавих група разних предмета и наука. Услове под којима се ма које од таквих благодејања даје по тим школама, прописују сами даваоци тога благодејања. Ако ма који ученик ових школа одговори свима условима за давање тога благодејања, њему је слободно пријавити се за такво благодејање. Но да би га доиста и добио, дужан је полагати испит из предмета које пропише давалац благодејања. Отуда такво благодејање мож< ^обити од тих ученика и онај који покаже најбољи успех на испиту, без обзира на своје имовно стање. По неки пут се такво благодеј?'л.е раздели на неколико већих и мањих делова, дајући првенство на већи део оном ученику који је показао бољи успех на испиту. Овако се ради, наравно, ако то одговара жељи самога даваоца благодејања. У случају да ученик који прима такво благодејање не успе да из предмета за чије проучавање добија то благодејање, редовно показује добар успех, или нема добро владање, то благодејање се од таквог ученика одузима, а други се ученици позивају да се на већ споменути начин такмиче за њ. Циљ је оваквом благодејању да се не само помаже сп^циално проучавање појединих предмета и наука, већ и да се најспособнијима да и првенство и могућност да се развију и употребе своје способности и на личну и општу корист. У осталом, - а то је и један од циљева енглеских школа, - ствара се на овај начин савесно и постепено она велика маса стручњака којима енглески народ тако обилује. Наставно особље, што ће рећи ректор и наставници државних средњих школа, морају имати потребну спрему прописану од стране Средишног Одбора, и то наставник треба да је потпуно завршио стручни университетски течај из предмета који жели да предаје у таквој средњој школи. Сем тога, од наставника се још изискује и да је провео најмање годину дана на практичном средњешколском раду спремајући се за наставнички посао, у вези са својим университетским студијама. Ректор пак, поред поменуте спреме, дужан је имати, укупно узев, бар десето-