Prosvetni glasnik

640

Просветни Гласнкк

како зло наше наставне методе чине деци, али ипак те методе трају, и још се увек виде деца приморана да седе на клупама и слушају наставника. Једва ако почиње и да се слути да има и других начина за учење. Још се уображава да је учитељ потребан детету да би оно расло, док је међутим детету нарочито потребно да буде ослобођено од директне акције одраслих у тренутку кад се формира његова персоналност. Да би се ослободило, потребно је ставити га у средину прилагођенију његовим потребама, и која се може створити само ако се посматра дете с беспристрасношћу научника. Треба створити не само једну но ву педагошку методу, већ једну нову науку. Дете коме се оставља слобода деловања открива карактеристике које се нису ни слутиле: спонтану дисциплину, љубав за рад, снагу карактера, готово надчовечанску отпорност и истрајност у свом раду. Ми откривамо тако једно човечанство интелигентније, вредније, сигурније у себе но што је наше Сувише учитеља. — Беда младих учитеља у Пруској бива сваког дана све већа. Док у другим земљама постоји криза у рекрутовању, овде има учитеља и сувише. Марта 1922 остало је у Пруској 15.243 учитеља и учитељице без службе, од 28.168 свршених ученика учитељске школе, то јест 54 од 100. Да би се то зло поправило, Министар Просвете предложио је три ^главне мере: подела почетника на разне земље Ке1сћ-а; иста подела учитеља избеглица који су дошли из области отргнутих од Пруске и који заузимају места која би иначе допала почетницима; отварање нових разреда у школама, у пркос смањења броја ученика.

Књиге послане Уредништву: Кга1ј Ре1ег I. Оз1о1 )ОсИ {е1ј. брогшпи Уе1Јке§а КгаЈја Оз1о!зос1Ие1ја 1ЈјесНги1:е1ја. 2ђга1 1 рпгесШ Јакоћ Ојтшк, §о1. гаупа1е1ј. — V ЦићЈјаш, 12 (1а1о 1п 2а1о /По „Бгизћго га 2 §гас1ћо исИеЈјзке^а когтс!:а V Циђ1јап1". С. 128, цена (повезано)?

БИБЈ1ИОГРАФИЈА

Уредник, СВЕТИСААВ ПЕТРОВИЋ Душанова удида бр. 5, Београд.

Државна Штанпарија Краљевине Срба, Хрвата и Словенаца. Београд.