Prosvetni glasnik

Б е л е ш к е

639

цем, окреће се око себе, нагиње се десно или лево. Желудачни зидови се опуштају, желудац испада напред, угнуће на табану се спљоштава; дете је изгубило своју лепоту, и с њом своје здравље. Разуме се да ни покрети таквог кукавног дечка не могу бити врло грациозни: он корача ситним корацима, и има муке да трчи. Најзад, он почиње да пати и морално, не осећајући више одважности ни за што: његове мужанске особине затупљују. Број бој-скута у свешу. — Према једној скорашњој званичној статистици, данас има бој-скута: у Енглеској, доминионима и осталим деловима британеког царства, 312.000; у скандинавским земљама. 16.000; у Холандији, 5.000; у Белгији, 18.000; у Француској, 11.000; у Шпанији, 26.000; у Италији, 14.000; у Швајцарској, 3.600 ; у Чехо-Словачкој, 5000; у Пољској, 32.000; у Грчкој, 8.500; у Здруженим Државама, 523.090; у Бразилији, 2500; у осталим земљама (Румунија, Југославија, Кина, Јапан, руске групе, итд.) 25.000; укупно (без Немачке, Аустрије и Угарске), од прилике 1.001.600 бој-скута. Нове мешоде у Аустрији. — Најпознатији од нових аустријских реформатора је данас професор Чижек — о коме је већ било речи у нашем часопису — који је преобразио наставу цртања. Још одмах после пада старога режима, нови министар Глекл, који помаже све методе активног васпитања, установио је у Министарству Васпитања „секцију за школске реформе". Разреди аустријских основних школа имају сад више од 35 деце, што олакшава реформе. Прва од тих реформи је била укидање распореда часова. Највећи део школских часова проводи се у шетњама и излетима, одакле се доноси материал који ће служити за лекције; јер стари уџбеници су такође укинути као анахронизми. Једног дана деца иду да посматрају саобраћај на станици за робу; сутра дан иду на пијацу; прекосутра дан, гледају истоваривање лађа; и све то даје многобројне предмете за лекције и истраживања. Ови реформатори полазе од принципа да ниједно нормално дете није лењо, и чињенице им дају за право. Аустријанци придају тако исто највећу важност страсти коју имају деца да нешто направе. Вративши се с пијаце, деца моделирају воће и поврће, праве теразије од картона, цвеће од хартије, итд., без помоћи и поправке од стране учитеља. Чижекова метода, која развија код деце посматрање, памћење, уобразиљу и укус, усвојена је у свима јавним школима. Учитељи се живо интересују за ове нове методе, чак и они из најреакционарнијих провинција. Они су зачуђени резултатима који су постигнути за прве две године, као и све већим одушевљењем деце и учитеља за њихов школски рад. Нова иедагогија. - Славна талијанска педагошка реформаторка, докторица Монтесори, отпочела је недавно у Лондону — како јавља Тајмсов васиишни додашак (Ћтез Ес1иса1:тпа1 5ирр1етеп1:) — курс намењен учитељицама које желе да примене њену методу. У својим предавањима, она је истакла да је наука створила нов свет, у поређењу са светом који је постојао пре једнога века; али да је школа и све оно што се тиче формације људске индивидуе остало од прилике онакво какво је било. Свет, који је учинио тако брзе напретке, налази се тако у рукама човечанства које је заустављено у свом развитку. Отуда је хитно реформисати из темеља васпитање. Хигиеничари су показали сто пута досад