Prosvetni glasnik
Научни Прилози
751
На пример, у песми о зидању Раванице се истиче револт зидара и сараора противу надзорника царева који им закида и награду, и храну, и напојницу, па их још гони и на непрекидни рад — без недељног одмора. 1 ) Такви су се револти морали појављивати и за Душана и пре Душана, у ономе периоду подизања многобројних манастира и других грађевина. А револти су до колективног изражаја могли доћи тек после договарања, саборисања, што су их, кријућ и и без икаквога законскога ирава, зидци и сараори држали. Даље, развијена рударска радња није могла бити без ребелија, које су се, услед тешких услова рада, слабе награде, кулучке системе и нетачне и недовољне исхране (честих појава у ономе дббу) јављале овде и онде. Име селу Ребељ у округу ваљевском, у коме јеи пре 20 година вађена бакрена руда и у коме је рударска радња обављана и у средњем веку, дошло је, извесно, после неке тешке и замашне ребелије рударске. Најзад, као што су жакерије у целом свету биле пратилац феудалне системе, без ових ни средњевековна Србија није могла бити. Шта више, једна је од њих била врло великог обима, па је стога и забележена: то је она кроз коју је, без икакве пратње и без икакве свечаности, архиепископ Данило преко Косова спровео мртво тело краља Милутина до његове задужбине Бањске... 2 ) ДРАГИШЛ ЛЛПЧЕВИЋ
ОЦЕНЕ И ПРИКАЗИ Хришћанска наука за ученике I. и II. разреда средњих школа. Израдио прота Милош С. Анђелковић, начелник Министарства Вера. Београд, 1922. Издање Свесловенске Књижарнице. Већ први поглед на један уџбеник показује како се односи писац према градиву које обрађује. Тај однос може бити двојак, исто као што је однос предавача према своме предмету: или предавач влада материалом, или материал влада предавачем. Код Г. Анђелковића се показује случај да он влада градивом учења боље него икоји од наших писаца уџбеника, па ипак не потпуно. Непотпуно владање уџбеним градивом ваља разумети чисто формално, у методичком смислу, а по важности основних методолошких принципа: по важности анализе и синтезе, апстракције и детерминације. Наиме, синтеза, као важнији принцип учења од анализе, и код Г. Анђелковића се показала у недовољној важности. Исто тако, детермина') Вук Стеф. Караџић, Сриске Народне Пјесме, II, 197 и 198. 2 ) Ст. Новаковић, Манасшнр Бањска.