Prosvetni glasnik

Оцене и прикази

511

тчжаре, и тсклра да пс ксде 1 ); а цар Стефан Душан 1355 год., у хрисовуљи датој манастиру Св. Николе у Добрушти, прописује: И докрсцчитки« лито \"1е да л \апастиро1; : -з- ксиникк на ил\е : Њгол\ирк, Гипк К ели , Басилк, и отк Жоурични 11ел\атк и Паркачк и Братисалгакк-). Како белци нису могли становати унутра, у кругу манастирском, то су војници били изван манастирског града, али и у непосредној околини његовој, да би, приликом сваке евентуалности, убрзо могли манастиру прискочити у помоћ. Да су на смену постојале и страже које су стражиле и код самога манастира и на важним тачкама на друмовима изван манастира — само се по себи да разумети. ДРАГИША ЛАПЧЕВИЋ

ОЦЕНЕ И ПРИКАЗИ Математички уџбеници за средње школе, према савременим захтевима саставио Ђорђе П. Рокнић. Прво издање. — Београд, 1922. Под овим насловом изашле су две свеске Науке о Простору за 1-Н и Ш-1У разред и две свеске Аритметике за 1-Н и Ш-1У-У разред. Већ на први поглед види се, по распореду наставног градива, да писац није водио рачуна о нашем гимназијском програму. У нас је математичка настава подељена на два циклуса, који се разликују по градиву и по наставној методи. Први циклус обухвата четири нижа разреда, и ту је настава интуитивна, а метода експериментална (нарочито у Геометрији), а други обухвата четири виша разреда, и ту се насгава служи научним методама. Према таквом програму треба да су израђени и уџбеници, тако да они на ниже разреде чине једну, а они за више разреде другу целину; међутим је писац ових уџбеника наменио једну свеску Аритметике трећем, четвртом и петом разреду. Осим тога, изостављено је скоро све градиво геометријско, прописано за III и IV разред. И ако писац признаје да су у хрватским и словеначким уџбеницима изложени и одељци о упоређивању и мерењу површина и израчунавању запремине, — а то је прописано и нашим наставним програмом, — ипак је он те одељке намерно изоставио, јер је мишљења да те одељке треба прелазити у „систематској геометрији". Тиме није оправдано одступање од прописана програма, као што нам писац не објашњује ни „савремене захтеве" према којима је саставио своје уџбенике. Место тога он нам је дао неколико неразумљивих фраза, погрешно преведених са немачког.

Ј ) Исти, 602. 2 ) Исти, 719.