Prosvetni glasnik

Ц0\

ПРЕТРПАНЕ ГИМНАЗИЈЕ И ДАРОВИТА ДЕЦА

Број деце који се уписује у београдске гимназије врло је велики, и са сваком школском годином још расте. Под јесен настане право опседање гимназијских канцеларија. Кад директори упишу онолико колико су могли, — а то је већином онолико колико у ствари не би смели, - онда је то још далеко од завршетка уписивања. После тога се још једнако надире; помоћу преклињања, суза, клетви, посредних и непосредних протекцијских притисака. Уписивање, међутим, ни с тим још није закључено, или бар за извесне гимназије не. Када, то јест, дође до тога да се уписани ученици распореде по собама и по скамијама, онда се испостави да деца нису од сунђера, и онда, у кубури, гимназије са мање дворана и намештаја једноставно отворе капије, и бујица прекомерних се просто по закону тежине сручи у гимназије са више соба и намештаја. Ту онда долази до нових проба размештаја и груписања, наравно не према квадратним или кубним дециметрима, него на поштење да ту и ту још неко дете може да седке, или да ту и ту баш не могу деца више да се стисну. На тај начин, ето, имамо у осмим разредима онолико ученика колико је у нормалним школама у првим разредима, а у првом разреду онолико одељења колико их је у нормалнИм гимназијама свега. Београд дакле има гимназија у којима врве, улазе и излазе на две-три капије хиљаду, и хиљаду и неколико стотина ђака. Има једну женску гимназију — под једним управитељем и са једном администрацијом, наравно — која броји 29 одељења. (На годину ће бити, кажу, 34, дакако све са истим бројем соба.) Према томе, наше гимназије, где би, како настава тако и васпитање, имали базирати на што непосреднијем контакту и утицају, наше гимназије узимају вид и живот неке врсте колеџа: велики број слушалаца, честе промене, самосталне промене у појединим групама разреда или предмета, слабо познавање и непознавање ученика, подробнији разговор с ђаком по три четири пута годишње, неодговорност и произвољност у понашању и спремању задатака. Једном речју, суште противно од контакта и јаког утицаја, наш гимназијски просввхни гласник, и кн>., 7 и 8 св., 1923.