Prosvetni glasnik

610

Просветни Гласник

Дакле, потребно је имати у првом реду, као ипак јевтиније помоћно средство, зидне слике бар најважнијих културно-историјских средишта и места, као што су атински акропољ, римски форум и Палатин, итд., великих и значајних грађевина, споменика, итд., јер иначе пропадају најзанимљивије, најкорисније партије историјске наставе. Па онда, уз помоћ такозваног пантографа, који је много згоднији за употребу него чаробна лампа, могућно би било показати разноврсне слике важних места, споменика, слика, предмета, итд. Даље, има, мислим, могућности да се сарадњом наставника историје и цртања спреме извесне слике, и то планови значајних грађевина или места, у вези са догађајима за историјску наставу. Тако, на пример, могли би да се прецртају у већем размернику него што је то случај у књигама, најкарактеристичније грађевине; а у свакоме случају не би било тешко спремити планове најглавнијих битака и најважнијих грађевина, као на пример старо-грчког храма, римске базилике, грчке и римске куће, византијске, романске, готичке цркве, знаменитих палата и замкова средњевековног и новога доба, важних тврђава, итд. То не би много коштало, а било би корисно и за наставу цртања.') Сем горе споменутих слика и цртежа, портретне слике великих и значајних људи (само поуздане, јер друге немају смисла), биле би такође од користи. Модели појединих грађевина, оруђа, ствари, могли би да лепо допуне збирку. Говорећи о свему овом, треба одмах истаћи да је за извођење оваквог програма, — неопходног за стварење живе и корисне. а не само вербалне и зато, поред најбоље воље и спреме наставника, мртве и мало корисне наставе, — потребно да свака средња школа има свој историјски кабинет, довољну за рад и згодно уређену собу где би се чувале мапе, школски музеј старина, зидне слике, албуми, модели, слике и цртежи спремљени од самих ученика под надзором наставника историје и цртања. Руковање овим кабинетом могло би се рачунати као известан број обавезних часова, и на такав начин било би регулисано питање материалне награде оног наставника који би на себе у&ео не мали, али толико значајан рад обезбеђења успеха целокупне историјске наставе у дотичној школи. Али поред материалних помоћних средстава, од великог су значаја и вербална и литерарна помоћна средства. Ту мислим на одломке извора и на историјску лектиру. За општу историју ми немамо ниједне збирке извора у преводу на српски језик, а и оригиналних збирака готово нема. Има, међутим, понешто преведено из извора на немачки језик за немачке школе, нешто на руски језик за руске школе (али ове збирке за сада нису приступачне), али и то је сасвим мало и сасвим незгодно за употребу у нашим школама. Без читања извора, без историјске лектире ') Историјом уметности и технике ђаци се упознају готово само на часовима историје; са светском књижевношћу такође, само у мањој мери, јер понешто може да се научи на часовима српског и живих језика и латинског.