Prosvetni glasnik
Б е л е ш к е
61
Као што је нашим читаоцима већ познато, од 1922, учитељске школе су укинуте или преображене у гимназије. Професионална припрема врши се на Университету, три године. Она се састоји из два дела: теоријских студија на редовним предавањима лајпцишког Университета и дрезданског Вишег института, и практичних студија у два педагошка института који ће бити основани поред оба завода више наставе. Реформа је примењена од Ускрса 1923; први педагошки институт основан је у Дрезди маја месеца те године. Четврти међународни конгрес за породично васпитање. — Четврти међународни конгрес за породично васпитање одржаће се у Мадриду, у току пролећа 1924, и биће нодељен у девет секција: 1. Проучавање детињства. — II. Породично васпитање. Општа питања. — III. Питања која се тичу васпитања детињства пре школског доба. — IV. Исто за време школског доба. — V. Питања која се тичу васпитања детињства и младости после школског доба. — VI. Анормална и заостала деца. VII. Породично васпитање у установама за заштиту детињства. VIII. Одбрана интереса породице. — IX. Ширење знања и метода. Библиографија и документација. Појединачни извештаји могу бити написани на француском, фламанском, енглеском, италијанском, шпанском или немачком; сваки извештај треба да буде пропраћен кратким резимеом од највише двадесет реди на француском. Дискусије и општи извештаји биће на француском или преведени на француски. За детаљна обавештења може се обратити и на наше Уредништво. Деклараџија детињих права. — Општи савет интернационалног савеза за помоћ деци усвојио је недавно ову декларацију: Овом Декларацијом Детињих Права, названом Женевском Декларацијом, људи и жене свих нација, признајући да човечанство треба да да детету што има најбоље, потврђују своје дужности, ван свих обзира на расу, народност и веру: I. Детету треба дати могућности да може нормално да се развија материално и духовно. II. Дете које је гладно треба нахранити; болесно дете треба неговати; заостало дете треба обадрити; дете које је скренуло с правог пута треба вратити на прави пут; сироче и напуштено дете прихватити и помоћи. III. Дете треба да добије помоћ у време невоље. IV. Детету треба дати могућности да зарађује свој хлеб, и треба га штитити противу сваке експлоатације. V. Дете треба васпитати у осећању да његове најбољ>е особине треба да буду стављене у службу његове браће. Лиге доброте. — Неоспорно је да се у послератном менталитету код нас као и у свима другим земљама — могу констатовати немарност и несавесност које нас бацају у озбиљну бригу за будућност. Како боље да се боримо противу те тенденције, и у исто време да уведемо у живот тако тешку наставу морала, него полазећи од саме основе проблема и утичући на савитљив дух и још осетљиво срце детиње?