Prosvetni glasnik
Просветни Гласник
На овом ступњу наставне радње састављају се и прегледи, низови, шеме. Нарочито је важно да се прегледи онога што су ученици научили јасно истакну. У овоме могу доста помоћи и добро израђени уџбеници, који то треба да садрже. Да би ово стечено знање остало трајно код ученика и да би им користило у животу, ученици треба да се вежбају и у самосталном причању свега што су научили, и у писменим саставима, џртању, ориентовању на мапи, идеалном посмаШрању са карте, идеалном пуШовању, итд. На реду је сада да кажемо о наставним средствима која се употребљавају у земљописној настави. Као најглавнија васпитна средства у земљописној настави су земљописни објекти, модели, рељефи, слике, карте, атласи, збирке природних и других карактеристичних продуката, разна графичка средства, карактерне географске слике, итд. Као једно од најважнијих средстава у земљопиској настави је посматрање самог предмета (крај, околина, предео, итд.). Разуме се да се посматрање може вршити на малом делу земље у уском завичају. За даље посматрање су веће екскурсије, које су неминовно потребне да се предузимају бар 1—2 пута преко године, и за које општина и држава треба да чине све могуће олакшице. Да би се боље могле појмити и оне земље које није могуће непосредно посматрати, граде се модели и рељефи, које могу и наставници, само са мало упуства и вежбања, спремити. Ма да међу методичарима има подељених мишљења о важности и употреби рељефа у основним школама, ипак је вредност њихова релативно знатна. Највећа је незгода што су они скупи, па се због тога мало и употребљавју 1 ). Потреба слика као очигледног средства одавна се осетила у земљописној настави. Код других народа се тој потреби прилично одговорило, и њихове су школе снабдевене изврсним сликама које знатно олакшавају наставнику школски рад; међутим, код нас врло рђаво стојимо у томе погледу. Крајње је време да се држава постара да изда слике најглавнијих и најкарактеристичнијих наших крајева, народне ношње, типова, индустријских, трговачких и у опште разних културних места и објеката, итд. За овима долазе стерооскопске слике, школски кинематографи и друга Код лековитих вода: помажу на.одном здрављу, утичу на насељеност, економско стање дотичног краја, итд. Код биља: многе биљке користе човеку или као храна или зачинци, или градиво за одећу, стан, трговину, итд., а нарочито је важан утицај шу«-а на здравље, људско занимање, итд. Код животиња: многе животиње зависе од биљака дотичног краја, многе су за човека корисне, итд. У погледу занимања: сточарство је веззно више за планинске крајеве, а за равнице земљорадња; индустрија напредује где је развијеније рударство, итд. ') Ко од учитеља влада немачким, може се упутити како се правилно граде рељефи из дела: НеПтапп, Еше пеие МеГћо&е КеИе/каг1еп ћегги$1е11еп (2еИзсћгф Јиг 5сћи1§ео§гарШ), 1884, стр. 237, и др.