Prosvetni glasnik

494

Просветни Гласник

109. П.Бр. 4.500 Приликом VIII свесоколског слета у Прагу 9.-Х-1926. год. 1926. г. сваки од учесника из држава целога света Настава телесног ве- имао је јединствену прилику да се увери од жбања у средњим шко- какВ0 г је недогледног значаја народно телесно лама. васпитање на основи научнога дела и система телеснога васпитања Д-ра Мирослава Тирша. Сви ти присутни, као и сви значајни и стручни листови целога света, донели су једногласно најсјајније признање целоме слету, раду, организацији, дисциплини, као и народном, свестраном, естетском и уметничком телесном васпитању које од некадашње телесне културе славних грчких олимпијада свет није видео. Уз тај огроман слет вежбала је и такмичила се јавно и средњешколска омладина чехословачке државе са великим успехом. Од какве је важности и значаја такав систематски начин свестранога васпитања омладине у јачању здравља и снаге, а у вези са свим лепим и племенитим особинама, не треба доказивати. Стога се поново упозоравају све школе на све прописе и наредбе о телесном васпитању наше школске омладине, који су били школама раније већ послати, а који су штампани у III и IV Средњешколском Зборпику. Нарочито се скреће пажња свима наставницима телеснога вежбања да се у својој струци усавршавају проучавањем система, методике и све стручне и остале соколске литературе Д-ра М. Тирша, тако да би поверену им омладину могли збиља свестрано и што корисније васпитати за будући живот и службу, а на понос народа и државе. У вези с тим наређујем: 1.) да се настава телеснога вежбања, а према средствима појединих школа, изводи редовно, савесно и што више у природи на свежем ваздуху; 2.) да и школе које немају дворане ни справа за вежбање одржавају редовно прописану наставу телеснога вежбања (види распоред за зиму у распису С.Н.Бр. 14.021 од 4.-Х-1920. год.). Изговора да нема дворане или справа не сме бити, пошто је Тиршев свестрани систем врло богат и вежбама без справа. Теоријско предавање на часовима у разреду употребити само у крајњем случају, кад нема већ никакве могућности за практично вежбање у природи, на дворишту, у ходнику и слично. Према наведеном не сме се изгубити ни један час због кише и т. д.г 3.) да се настава телеснога вежбања не врши само шаблонски и форме ради или да се час некако само одржи, већ да се наставом пружи омладини најбогатији и најразноврснији извор телеснога освежења, радосног расположења и задовољства. На тај начин створиће се између