Prosvetni glasnik

Општи Део

431

VIII разред (1 час недељно) Етика: по књизи М. Лазаруса. Јеврејски: Исаја 1, 1—21 ; 2, 1—5; 5, 1—7; 11, 1—12; 54; 55; 58. НАРОДНИ ЈЕЗИК Циљ. Циљ је настави народнога језика у вишим разредима да пре свега доведе ученике до граматички и стилски сасвим тачне и дотеране употребе народнога језика у говорењу и у писању. Даље треба да развије у ученика како љубав за народни језик, за народну књигу и за народне духовне раднике, тако и за књигу и за духовни живот уопште. Тој ће сврси послужити у првом реду читање и изучавање самих књижевних дела, а затим и упознавање историјскога развоја народнога језика, народне књижевности и народне културе у прегледу с пригодним погледима на велика светска књижевна дела и на развој опште културе. А) Српски или хрватски језик V разред (4 часа недељно) 1) Књижевност: Епско, лирско и дидактичко песништво ; метрика; иајважније о песничком стилу у вези са штивом. 2) Граматика: Кратак систематски преглед синтаксе. — На поправци писмених задатака утврђивати граматичко градиво из нижих разреда. — Том приликом и стилистичка вежбања. 3) Штиво: А) школско: Читанка (антологија епске, лирске, дидактичке поезије); приповетке и народне песме епске (Страхинић Бан, Женидба Максима Црнојевића, Ропство Јанковић Стојана и сл.) и лирске: Врдничка Кула Ј. Суботића; Смрт Смаил-аге Ченгића; одломци из Илијаде и Одисеје, с прегледом целине. Наше приче о Дивљану, Јанковић Стојану. Б) домаће: Суботић, краће епске песме; Назор, Медвед Брундо; Тенисон, Енох Арден и друго. — Поједине групе ученика могу заједнички читати одабрана дела (и по властитом избору) и о том реферисати у разреду. 4) Усмена вежбања: Излагање садржине и расправљање појединих тема из штива. Учење одабраних песама наизуст (и по властитом избору ученикову). рецитовање, декламовање (и с подељеним улогама). 5) Писмена вежбања: Излагање и диспоновање садржине и расправљање појединих тема из прочитанога штива; краћи слободни писмени састави (опис, приказ или орис, писмо) после претходне припреме. Годишње девет писмених задатака (сваки трећи домаћи), на-