Prosvetni glasnik
Настава хигијене у средњим школама
189
томе потребно. А није им никад било потпуно јасно зашто је све то корисно по здравље. Боље није могло ни ићи, кад, како изгледа, ником није потпуно јасно какве потребе захтевају, да се хигијена уведе у средње школе као научни предмет. Ја ћу покушати, да изнесем неколико важних разлога, из којих хигијену не треба предавати у руке наставницима биолошких предмета и гимнастике, него се постарати, да се, као и за све остале научне предмете, што пре израде програм, методика наставе, добри уџбеници и спреме способни наставници за овај предмет. Сви већ признају, да је хигијена потребна, да поучи ученике о нези и чувању здравља. И баш то гледиште и завело је наставу хигијене с пута, с којим се требало и морало ићи, те се цела настава у највише случајева свела на „ваља се" и не ваља се", на „треба" и „не треба". Баш да се узме само ово као разлог за наставу хигијене у средњим школама, опет је сасвим недовољно упућивати ученике само у поуке, како треба живети, него им се мора сам живот човеков научно објасни. Није довољно на пр. само говорити, да храна треба да садржи овакве и онакве састојке. Мора се објаснити према гледишту савремене науке, зашто су ти састојци потребни и каква значаја они имају. Али не треба предавати хигијену само као поуку о личном здрављу. Много је важније дејствовати предавањима из хигијене, да се ученици користе у животу, у доцнијем свом позиву. Овим већ прелазимо на други важан разлог, који тражи увођење хигијенеу школу. Нема позива, нема занимања, нема друштеног положаја, којима неће користити солидна знања из хигијене баш у њиховом стручном послу. Учитељ и професор знањима из хигијене могао би објаснити многи неуспех својих ученика. Њима би често -помогла та знања и при просуђивању о владању ученика. Многе и многе казне, можда, би биле излишне, кад би наставници знали више хигијене и кад би разумели боље стање, физичко и психичко, својих ученика. И наставник, упознат са основима ове науке, нарочито хигијене школског доба, чак би био од велике користи по здравље својих ученика. Он је стално с њима и у стању би био боље него ико да прати промене на њима и да води надзора о хигијенском стању ученика. Али ни правнику не би била излишна знања из хигијене. Она би му у многим случајевима расветлила узроке извесним делима и била му путовођа, да се не огреши о своју савест. Правници већ слушају судску медицину. И то је и корисно и добро. Али и више хигијене не би пореметило њихова правна знања, него им само још проширила погледе у многе догађаје из живота. Хигијена има даље врло велика значаја по остале предмете, који се уче у средњим школама. Деца уче биологију, физику, хемију, фи-