Prosvetni glasnik

Општи део

821

тичног за живот: народна школа била је више идеолошка установа, без велике реалне подлоге. Привезивање школе за практичност живота сматрало се доскора као извесна прозаичност која не доликује оваквој установи. Данас се тако више не може и не сме мислити, утолико пре што се наш народ уједињен налази у друштву великих и културних нација, чија привредна знања и умења морамо убрзаним корацима да достигнемо, да бисмо им били равноправни другови у друштвеној и међународној заједници и утакмици. Оно што је код њих створено лаганим и механичким процесом еволуције у току векова ми морамо да развијемо хотимично, свесно, да бисмо могли опстати у утакмици која нам се намеће силом прилика... Јако усавршен светски саобраћај, укрштена многоструко светска трговина и индустрија, потреба да се подела економских добара уреди на међународној размени и саобраћају, захтева императивно да наш народ пође економски јаче и брже, да би се могао одржати у међународној утакмици. За његов већи интензитет у производњи економских добара школа треба свом енергијом да потпомогне да народ даде максимум свога успеха у свим привредним правцима. Како је наша земља првенствено пољопривредна, то је дужност свакога да допринесе да наш сељак постане свестан земљорадник, сточар, воћар, виноградар, пчелар, вртар, шумар итд. — све према способности његова терена. Тако добијањем више прихода са његова имања сељаку ће се пружити бољи и цивилизованији живот, за чим, мора се признати, још има да прижељкује. Због тога школа мора бити са више практичности, активности и продуктивности. Пољопривреда се мора учити на практичној основи. Школски врт, пчеланик, воћњак, шумски расадник на селу морају бити огледне агрономске станице. ПРИВРЕДНА, ТРГОВАЧКА ЗНАЊА И УМЕЊА Циљ. Развијање смисла и љубави према привреди уопште, а занатству и трговини посебно. Оспособљавање за привредни живот и економску утакмицу. I разред (сеоске и градске школе) Сређивање стеченога знања из дописивања на нижем ступњу наставе, значај и појам дописивања, пословно писмо по спољном облику и садржини, копирање, омот, паковање, поштанска тарифа, врсте пословних писама. Трговачке и приватне наруџбине, понуде, опомене и одговори.