Prosvetni glasnik

Општи део

823

шачи; посредници; велика и мала трговина; потрошачке и земљорадничке задруге итд. Редовни и ванредни државни приходи и расходи. Пристојбе, порези, царине и монополи. Уређење државе, права и дужности држављана. Познавање главних законских прописа о радњама, трговинама и меници. Проширивање знања из познавања робе која је учена у III разреду. Вежбање у калкулацијама. Занати и индустрија у нашој домовини.

Извођење наставе овога предмета ставити што више на практичну основу, изводити на вежбањима разних врста (писање, кореспонденција, цртање, рачунање, посматрање монополисаних артикала итд.). Апстрактна знања из националне економије и науке о финансијама упростити згодним примерима, тако да је у стању да их схвати сваки ученик. ПОЉОПРИВРЕДА (само за сеоске више народне школе) Циљ: да ученике оспособи за рационалније привређивање и култивирање биљака и домаћих животиња. Ученици I и II разреда више народне школе раде лакше послове у врту. Заводи се систематска пољопривреда само у последње две године више народне школе, јер је тек у то доба дечјег узраста омогућена успешна пољопривредна настава и пракса. Ранија настава из нижих разреда ограничиће се код разних предмета више на теоријска обавештења, на пр. код читања и писања о разним приликама из сеоског живота на дому и имању; у познавању природе деца ће се упознати са разним природним објектима које експлоатише привредник: биљке, домаће животиње, итд. Нарочито у зоологији и ботаници у I и II разреду више народне школе припремиће се згодан терен за право, систематско изучавање пољопривреде. И у најстаријим разредима (III и IV) више народне школе настава ће се изводити више практично. Где год има могућности, природне науке у I и II разреду сеоске више народне школе треба хонорарно да предају најмање агрономи — апсолвенти средње пољопривредне школе, како би