Prosvetni glasnik

I

Општи део

805

Избор градива за читање има се вршити према писцима који су узети из домаће књижевности. Читање неколико лакших чланака на словеначком наречју. У овом разреду, градиво за читање узима се о људима који су знаменити за општу културу човечанства. Дотични писци читају се непосредно и на основу тога израђују се књижевне оцене ученичком саморадњом, а не готовим саопштавањем. Читанка је поглавито литерарног карактера. Читају се и препоручени часописи и листови, као и листови стручни. 2. Писмени састави. Наставак слободних састава као и у III разреду, само с појачаним захтевом у духовном погледу. Самосталнији састави о прочитаном, испричаном, виђеном итд. Разноврснији писмени састави практичног обележја (разна пословна писма, уговори) као наставак из нижих разреда. Избор тема по вољи. Карактеристика лица познатих из наставе и самосталне лектире. Месечно један писмени школски задатак. 3. Граматика. Заокругљивање раније наученога. Познавање основних гласовних закона у вези с правилношћу правописа: разликовање облика код променљивих речи, главнија значења самосталних падежа — увек на штиву. Основи акцената и општи поглед на положај нашег језика према осталим словенским језицима и његове главне дијалекте. 4. Књижевност. Основна знања о врстама уметности. Стил (најглавније). Најглавније о лирској песми, епу и драми. Опис; приповетка, роман и научна расправа. Упознавање поетских украса, развијање смисла за лепоту поезије. Изучавање свега овога практично на самом штиву из књижевних дела. У овом завршном разреду више народне школе обрађиваће се ови књижевници: св. Сава, Гундулић, Иван Мажуранић, Његош, Прешерен, Станко Враз, Прерадовић, Шеноа, Војислав Илић, Ђалски, Ђ. Јакшић, Ј. Игњатовић, Ј, Ст. Поповић, Јанко Веселиновић, Цанкар, Шантић, Крањчевић — увек у најопштијим цртама. У читанци поред текстова од најбољих писаца и кратких бележака о њима (с фотографијама) још и чланци о уређењу државе, о данашњем законодавству, интересантнији чланци из појединих наставних предмета ради допуњавања наставе. л.а'..;•;>чј>-, ••• ' v-• •"'..- •. • • ИСТОРИЈА Циљ. Историјској настави сврха једа васпита децу заваљане чланове наше народне заједнице тиме што их уводи у познавање