Prosvetni glasnik

168

Просветни гласник

за I разред до 12 штампаних табака, формат осмине, слова гармонд с ироредом; за II разред до 14 штамианих табака, формат осмине, слова гармонд с проредом; за III разред до 15 штампаних табака, формат осмине, слоза гармонд с проредом; за IV разред до 18 штампаних табака, формат осмине, слова гармонд с проредом. 2) При одабирању штива пазити да су језички беспрекорна, стилски лепа, изразита и жива, како би ученик на штиву осетио богатство, лепоту и снагу нашег језика и сам стекао лакоћу правилног, логичког и јасног изражавања. Правопис и језик у сзима штивима треба да буду прилагођени најновијем Правописном упутству и данашњем књижевном језику; изузети текстове на којима треба показати извесне локалне особености. 3) У избору штива првенствено узимати најбоље и најодабраније саставе домаћих писада, водећи рачуна о томе да у чиганкама буду заступљени писци сва три наша племена, тако да оне претстављају праве антологије југословенске књижевности у најпунијем смислу речи. (Штива узета од словеначких писаца треба да буду на словеначком, да би ученици из крајева ван дравскс бановине на штиву могли упознати се са главним особинама словеначког говора.) У ограниченом броју могу се унети и краћи и одабранији састави страних писаца, који би били у складу са општим духом читанке. Штива треба да буду првенствено из чисте књижевности, али се могу унети и краћи чланци научне садржине, писани што књижевније и ученичком схватању што ближе. 4) При избору штива уопште строго водити рачуна о духовкој моћи и интелектуалном развоју ученика којима је читанка намењена. 5) Поред чисто литерарнчх обзира, водити рачуна о томе да изабрано штиво повољно утиче на морал и карактер, да развија виша хумана и алтруистичка осећања, социјалну свест као и осећање дужности, да подиже самопоуздање и челичи вољу и карактер, а надасве да буди и јача љубав према отаџбини и народу. 6) Сва штива треба да буду занимљива, уметнички и књижевно лена, како би већ својим књижевним обликом и уметничком обрадом развијала естетска осећања ученика, здрав укус и смисао за л>_пу књижевност и уметност уопште. 7) Испод текста ставити згодна питања у вези са стварном и књижевном анализом штива и задацима који би се из њега могли извести. 8) Чланци се преносе у читанке у дијалекту на коме их је сам писац писао, као и у оба писма, у подједнакој мери. 9) На крају књиге дати кратке белешке о писцима који уђу у читанку, као и стварна и речничка објашњења текста, уколико су потребна.