Prosvetni glasnik

174

Просветни гласник

При иаради уџбеника треба се придржавати ових начела: 1) Основица за израду свих уџбеника мора бити психолошка, тј. све изложено градиво у свима уџбеницима мора одговарати духовном узрасту деце којој је оно намењено. 2) У свима уџбеницима, при избору, распореду и излагању наставног градИва, како с погледом на његову садржину гако и на његов облик, држати се општих дидактичких начела и методских принципа појединих наставних предмета као и § 44 Закона о народним школама, расписа господина Министра просвете О.н.бр, 8185 од 5 фебруара 1935 године и наставног плана и програма од 17 јула 1933 године, увек с погледом на то да се и уџбеницима тежи потпомоћи остварење задатка народне школе, који је прописан у § 1 Закона о народним школама. I За српскохрватскословеначки језик 1) Буквар треба да је израђен по најсавременијој насТавној методи. Уз буквар треба да буде и прва читанка обима до два штампана табака (највише). 2) Читанка: а) За остала три разреда (II, III и IV} треба израдити засебне читанке и то: за II разред до 5 штампаних табака, формат осмине, слова цицеро и гармонд са проредом; за III разред до 7 штампаних табака, формат осмине, слова гармонд са проредом; за IV разред до 10 штампаних табака, формат осмине, слова гармонд са проредом. б) При одабирању штива пазити да су језички беспрекорна, стилски лепа, изразита и жива, како би ученик на штиву осетио богатство, лепоту и снагу нашег језика и сам стекао лакоћу правилног, логичког и јасног изражавања. Правопис и језик у свима штивима треба да буду прилагођени најновијем Правописном упутству — и данашњем књижевном језику; изузети текстове на којима треба показати извесне локалне особености. в) У избору штива првенствено узимати најбоље и најодабраније саставе домаћих писаца, водећи рачуна о томе да у читанкама буду заступљени писци сва три наша племена, тако да оне претстављају праве антологије југословенске књижевности. Штива узета од словеначких писаца треба да буду на словеначком, да би ученици из крајева ван дравске бановине на штизу могли упознати се са главним особинама словеначког говсра. г) Целокупним градивом мора изражавати свој енциклопедиско-литерарни карактер, а поред тога водити рачуна да изабрано штиво повоЉно утиче на морал и карактер, да развија виша, хумана и алтруистичка ссећања, социјалну свест, као и осећање дужности, да подиже самопоуздање и челичи вољу и карактер, а поврх свега тога да буди и јача љубав према отаџбини и народу.