Prosvetni glasnik

Општи део

175

д) Сва штива треба да буду занимљива, уметнички и књижевно лепа, како би већ својим књижевним обликом и уметничком обрадом развијала естетска осећања ученика, здрав укус и смисао за лепу књижевност и уметност уопште. ђ) Испод текста ставити згодна питања у вези са ствариом и књижевном анализом штива и задацима који би се из њега могли извести. е) Чланци се преносе у читанке у дијалекту на коме их је сам писац писао, као и у оба писма у подједнакој мери. На крају књиге дати сасвим кратке белешке о писцима који уђу у читанку, као и објашњења текста уколико су потребна. 3) Граматика; 1) Израдити засебне граматике: за III разред до 3 штампана табака, формат осмине, слова гармонд; за IV разред до 4 штампана табака, формат осмине, слова гармонд. 2) Граматике појединих разреда треба у потпуности да обухвате градиво предвиђено новим наставним програмом. 3) Градиво треба обрадити индуктивном методом, како би ученик на примерима 'ушо битне особине језика, откривајући и изводећи сам правила из подесних и добро одабраних примера. Према томе, увек треба дати најпре примере са потребним граматичким елементима за партију која се прелази, а тек после .правила и то увек само најнужнија. 4) Увек узимати примере живе и занимљиве, а избегавати оне који би ученику били тешко схватљиви, тако да не би због тога м^огао да обрати сву потребну пажњу формалној граматичкој страни. 5) На крају појединих граматичких партија, којс чине веће целине за себе, треба на штиву вршити анализу, утврђивање и увежбавање пређеног градива, како би читанка могла да служи свом главном циљу, тј. књижевном, естетском и етичком образовању ученика. 6) Уопште, при изради уџбеника за граматику треба имати у виду да уџбеник буде у складу са принципом саморадње ученика. 7) Уџбеник треба да буде написан лако и течно, чистим књижевним језиком, те да већ и на тај начин утиче на језично осећање ученика, и са граматичком терминологијом. II За народну историју 1) Уџбеник израдити према новом наставном програму засебно: за III \разред до 4 штампана табака, формат осмине, слова гармонд; за IV разред до 10 штампаних табака, формат осмине слова гармонд.