Prosvetni glasnik
220
Просветни гласник
ради ученика, а ученик ради државе: према томе како је који омладивац умео и зиао да врши као ђак своЈе школске дужности, таква ће и права као зрео младић да добије. Породица учествује у животу школе и тако се и сама васпитава у духу заједничких циљева и метода којима се дете, дечак и младић упућују и припремају за очување вечитих вреднота италијанске расе и њезине цивилизације УСТРОЈСТВО ФАШИСТИЧКЕ ШКОЛЕ Италијанска школа обухвата следеће степене: а) Основни степен (основну школу у ширем смислу), са: 1) материнском школом (забавиштем), двогодишњом, од 4—6 године. Ова даје детету прво -васпитање уместо мајке, отуда јој и име. Из ове школе дете прелази у 2) основну школу (у ужем смислу), трогодишњу, од 6—9 године. Ова се дели у градску и сеоску, према предметима, програму и методи рада. За овом дете полази у 3) школу рада, двогодишњу, од 9—11 године. У деветој години дете, обично, прелази са неинтересов-анога на интересовани рад са игре на свестан рад. Ова школа има да му пробуди смисао за моралну вредност рада. После ове следи, сасвим природно, 4) занатска школа, трогодишњ-а, од 11—14 године; настава у њој поприма облик продуктивног рада. Подељена је у типове према историском и географском амбијенту, а има задатак да припрема дечаке за занате који се, по традицији, обављају у њиховим породицама и завичају, и на тај начин^их везује за родну груду. Ова је школа завршна за све оне који не намеравају да иду на даље школовање; с њом престаје обавеза похађања школе. Према томе, основна школа (у ова 4 типа) може да се претстави затвореним кругом по коме се дете креће од породице натраг к породици. б) Средњи степен У школе средњег степена улазе деца по свршеној школи рада полажући пријемни испит, дакле у 11 години живота. Овај степен обухвата: 1) средњу школу (која одговара донекле нашој нижој гимназији), трогодишњу, од 11—14 године. Ова је школа општи јединствени тип школе која припрема за школе вишег степена (за више средње школе) у које ће ђак да пође по принципу строгог природног одабирања тј. према показаним склоностима и способностима. Ова школа даје прве основе хуманистичке културе, а рад у њој поприма форму и методу продуктивног рада. Дечаци који не намеравају да иду на виши степен, улазе у 2) стручну (-занатску) школу, трогодишњу, од 11—14 године која их припрема за рад у великим центрима. Настава је подешена према практичним циљевима, а рад, организован на строго научној методи, испуњава највећи део наставе. — Из ове школе иде се у