Prosvetni glasnik

Кратка методика природописа

331

Наставом природописа може се и мора развијати и национално осећање. У наставном програму предвиђено је да се првенствено проучава флора и фауна наше отаџбине. На тај начин наша се домовина боље упозна. А знано — вољено. Ту љубав према родној груди мора наставник природописа мудро и плански да развија свуда и увек: и у школи, и у природи, и на екскурзијама. Стално треба истицати ретке и разноврсне лепоте наше земље: и шуме, и равнице, и брда, и планине. Кроз шуму се не сме пролазити а да се не истакне њен значај у нашој прошлости и не објасни важност за нашу привреду. У природњачким екскурзијама не сме се проћи ћутке поред наших историјских знаменитости, о којима мора да зна и природњак колико и историчар. Даље, на пример, јавор припада бар исто толико историји колико и природопису. То исто важи и за глог Васе Чарапића. О преживарима не треба гоеорити а да се не спомене Ростано(ва песма о четири вола Краља Петра. Међу нашим народним песмама и пословицама треба пронаћи оне које говоре о биљу и животињама. Па онда: истаћи значај биља у народној медицини, и не заборавити наше специјћлитете у флори и фауни. И тако даље. II НАСТАВНА СРЕДСТВА Познато је да су и најстарији педагози захтевали да настава природописа буде у пуној мери очигледна. Да би она то заиста и била, потребна су јој наставна средства која омогућују ту очигледност. Та наставна средства су:. школска градина, акваријум, тераријум, сандук за посматрање животиња, природописне збирке, модели, пројекциони апарати, бележница за посматрање, огледи, микроскоп, лупа, уџбеник, лектира. Наставу природописа немогуће је замислити без тих наставних средстава. Стога се не сме ниједан час природописа одржати без њих, па било да се обрађује нова лекција или се утврђује и обухвата пређено градиво. Школска градина. Школска градина уводи ученике непосредно у природу. Због тога је потребно да је има свака школа. А то је, код добре воље, врло лако постићи, јер сигурно је да нема општине која не би дала, и то врло радо, згодно земљиште за уређење школске градине. Нарочито се истиче да треба првенствено гајити биљке од економског значаја, и то у што већем броју, да би што више материјала било за посматрање. Етички значај школске градине може бити врло велики. Ученици упознају физички рад, цене га и заволе. Уче се издржљивости. Јачи помажу слабијима, те се међу њима развија