Prosvetni glasnik

332

Просветни гласник

солидарност и осећање одговорности. Васпитни значај школске градине може бити још и већи, ако она послужи као основа за отварање интерната за сиромашне ученике. Да се школска градина постави и на економску базу, да привређује. Да даје животне намирнице за сиромашне интернате. Јер ваљда је настало време да се престане са тражењем новчаних средстава од државе, општине и појединаца кад све животне намирнице може дати благословена матп земља. И то поглавито заједничким, пожртвованим радом самих ученика. На општу корист, и уз задовољство наших васпитаника. За грубље послове да се ангажују физички радници. Да се и они запосле и зараде насушни хлеб за себе и своје породице. Ако се баш, случајно, и деси да нема погодног земљишта за школску градину, ту је школско двориште које се може, и мора, употребити у ту сврху. У дворишту треба засадити неколико претставника шумског дрвећа (најважнијег), воћака, шибља, биљака, пузавица (пасуљ, хмељ). Да их сами ученици негују. Нека се одвоји макар квадратни метар за сађење лука и кромпира. Нека лонци са биљкама украсе све прозоре у приземљу наших школских зграда. Да буду задовољени на тај начин и естетски моменти — цвеће се употребљава за украшавање дворишта оно и иначе изгледа лепо у лонцима на прозорима. И етички моменти, јер се ученици уче да негују и чувају биљке, да за њих одговарају, и навикавају се да цене физички рад. И економски моменти, јер то биље служи и као очигл^дно средство у настави природописа и као модел у настави цртања, и, најзад, за људску исхрану. Акваријум. Може се поставити у школској градини, у школском дворишту, или на неком широком школском прозору, или у ходнику. У њему се држе водене биљке, рибе, водоземци, пужеви, шкољке, водени инсекти, полипи. УчениЦи се старају о одржавању чистоће и о исхрани животиња. Код њих се развија осећај одговорности за поверени им посао. Наставникова је дужност да ученицима даде потребна упутства за одржавање чистоће и за исхрану животиња. Та упутства треба да су писмена, и о извршењу њихову треба се што чешће уверавати. Наставникова је дужност, даље, да даде специјалне писмене задатке за посматрање. Тераријум. Поставља се у школској градини. Најбоље у једном сунчаном куту. Биће најзгодније да се начини једна врста аква-тераријума по овом типу: Земљиште величине 3/2 м. оградити зидом, високим око 50 см. Потребно је да зид буде од грубих