Prosvetni glasnik

Како треба предавати књижевност у нашим гимназијама

725

сусрету са једним од тих народа, и све више продубљује у доцнијем дужем физичком општењу. Колико је то уметничко сазнање, за разлику од научног сазнања, корисно и потребно у васпитном погледу за нацију, а нарочито за омладину! Потребно је да познамо велика дела великих стваралаца, јер тако најбоље упознајемо себе и баш у оним разликама које том приликом констатујемо између себе и своје нације и нације чије дело читамо ми и нехотице сравњајући себе са другима, упознајемо себе и своју нацију. Али, ипак, једним добрим делом, то је само посредно познавање. Непосредно сазнање о себи и својој нацији стичемо, међутим, упознавајући уметност и књижевност своје сопствене нације, и нарочито књижевност, пошто је књижевкост приступачна сваком појединцу, док је за уметност потребно више образовања и јаче развијена интуиција. Историја књижевности и књижевни историчари у нас, који су често уживали велики ауторитет, разне читанке за средњу школу, које су обично рађене тако да од свачег дају по један одељак, званични програми који су прописивали шта се све морало прећи и научити, претрпаност многобројним предметима и улажење у појединости свих предмета, рад ђака за оцену, и наставника да се сваки ученик оцени, ,све то и много штошта друго, бацили су у позадину упознавање националне књижевности. Наставници који су покушазали да друкчије раде, да ђаке натерају да читају бар један број књижевних дела, само су на тај начин проширивали и иначе обимно градиво које је ученик имао да савлада, те је и то читање остајало без онога што му ]е требало следовати, без коментарисања, разговора, размишљања о човеку и нацији, што је битно за право и једино могућно предавање и учење националне књижевности. Зато се можда многи наставник књижевности или ђак, кад је прочитао наслов овог чланка, најежио при помисли да се још нешто тражи од њих, кад они нарочито при данашњим условима не могу да савладају ни оно што им је и досад стављено у задатак. Али, једном се мора прећи и на то важно питање. Започето је доста, као што се мора обрадити свака стопа земље, тако исто не сме се запустити ниједан домен, да би се извршио духовнч Просветни гласник бр. 12 5