Prosvetni glasnik
г 100 Просветнч гласник ■- .'//и -т —-—— — ... ^ код народа напредног запада. Међутим, наши поједини мајстори су умели у многим изванредним реализацијама да нас угодно изненаде овој-им смислом за пропорцију и за избор дрвета као и својом досетљивошћу при савлађивању и рационалном искоришћавању простора. Али ти индивидуални подвизи ни издалека нису могли да ублаже грубу стварност нашег садашњег столарског заната, који, као са неким гњевом и пркосом, немилосрдно и незналачки, примењује технику фурнира. Ако уздужне облике м-асива превлачимо фурниром, чија влакна показују попречне правце, значи да не следимо логику конструктивности. Зато, да бисмо истакли лепоту и величину столарског заната, фурнир мора да респектује хоризонталне и вертикалне правце конструктивних линија. У противном случају, архитектура намештаја биће лишена свог конструктивног значаја и логичности арматуре. Ми се више одушевљавамо оним нашим столарским радовима који не знају за фурнир, ва пример са једпоставном конструкцијом дурмипорског троношца, иако је он проиааод рустикалног и архаичног разума нашег горштака. Његов косо усађени полукружни наслон као и ниско и нешто издубљено седиште условљавају горњој половини човечијег тела савршеиу ротацију а удовима несметану циркулацију крви. Његово масивно дрво са умереним, скромним и на свом месту издубљеним резбаријама усхићује својом строгошћу чистих линија као и грациозношћу пропорција, Уз то његове лепе облике и логичну конструкцију јединствено подржавају вештина и озбиљност заната. Стваралачки дух долази до изражаја нарочито у грнчарству, у коме сигурност и спретност руку с лакоћом дубе у глини, у малом размаку времена, јасне и зреле облике и постижу чврсту контуру лонца. Код тестије, ћупа, чутурице и најмања нијанса форме јесте ново откриће, нова сензација, нови излив мисли и уметничких концепција. Ватра и метални оксиди емаља не само да учвршћују и обезбеђују отпорност лонца према спољном и унутрашњем притиску као и према продорности влаге, већ садржајно допуњују пластичку замисао мајстора-грнчара. Наша керамика је у побоју, њени резултати су скромни, врло скромни. Лепоту облика као и примитивну техничку и уметничку обраду сусрећемо још само у каквој забаченој паланци, која је, захваљујући својој изолованости, поштеђена од полутанства наших