Prosvetni glasnik

Васпитање школских заједница

117

1943 г.). Уједно је наређено да директори ових школа изберу међу редовним наставницима својих школа једног васпитача, који ће обавештавати школу о раду и владању ученика ван школе, и преко кога ће се појачати утицај и надзор школе над ученицима (III Бр. 3257 од 23-11-1943 г,). На овај начин санкционисана је потреба измене васпитног система у нашој средњој школи, чиме она улази у нову епоху свога васпитнога пословања. С обзЈИром на сшо ново, неће бити без интереса размотрити мало опширније звање наставника наше средње школе, као васпитача, добронамерног и искреног пријатеља и заштитника наше средњошколске омладине. I Школско васпитање је несумњиво теже од породичног. Једно од главних преимућстава породице је чињеница да она у свом васпитном пословању ради са појединцем, док школа мора да васпитава школску заједницу. У заједници личности утичу узајамно једне на друге. Као резултат тог утицаја настаје другарство, — идеално у својој основи, али које често добија изопачени смисао код ученика, претварајући се у силу, која се супроставља педагошком утицају и кочи васпитни рад. У школском васпитању мора се разликовати васпитање личности од управљања целином, разредом. Много вештине и искуства треба педагог да има да би могао овладати разредом. Ово му је нарочито потргбно још у већој мери, да би уочио и запазио и што сзестраније упознао у тој школској заједници све јединке које ову чине. Да ли је, стога, школа дужна да своју васпитну мисију почиње васпитавањем личности или јој је дужност да завлада агрегатима њиховим и пот-шни ове као личности своме утицају. Ј У чему се састоји тај утицај и којим факторима располаже школа, да би могла васпитно утицати на школску заједницу? Познато је, да се данас сва васпитна радиност данашње школе, и сва њена борба са тврдоглавим и упорним појединцима, своди у битности својој, једино на стварање поретка и школске дисциплине. Није искључеиа чињеница, да уз овај посао она и васпитно утиче на васпитавање разредне целине а преко ње и школске заједнице. Благотворни васпитни утицај на свестрано развијање и усавршавање сваког појединца могућ је само онда Просветни гласник бр. 3—4 4