Prosvetni glasnik
Декорагивни елемент* архитектуре * уметност конегруисаља 275
мозакцк нису технкчки прокзЕод козаичког матешјала, они су само слккани панол чкја спољашност, захвгљујући графичким контурака, бледо потсећа ка рудимеатарност вкзантиског декора. Нас кзнемађује то неукесно кодражагзаље ко;е је инмго једино за ткм да се путем слккања уљанкм бојама постигне лажш ефекат и бедна илузија једне лепе технкке која мсизи и блксга само кроз матеркјал стакла, мермера и емаља. У овом случају, нелогичност технике и злоупотреба материјала учинила је то да је транспозкција мозанчккх облкка бкла некрихватљиза и крајње неуспела, а таказ украс с пуким окравдањем не можемо сматрати као декоратизнн елеменат архитектуре. Остали декор зидног сликарства овог недозољно оплек&њеног ходнкка, који је рађен у духу побеђеке к осуђене сецеснје, знатно увеличаса опште растројство оних принцкпа и закона који служе лепом усклађивању пластачког жизота мкогкх уметккчких дисцкплина. Као матернја снажпе реалности, дрво користл кекзмерно много х<ИЕОту архлтектуре. Помоћу њега конструншемо скеле патосе, дрвен-е структуре „риглованих" гидова, заткм облоге собнкх зкдова (лакперије), стропове (таЕанице), покретна врата, прозоре, покућст^о итд. Ако ценимо значај и величику, тг ако осећако убедљизост и логичност конструктивних и декоративних закона к принципа, онда смо на правом путу сжкБОтзорења уметности конструисања. Стога је котребно, чак к врло потребно, да се код предмета унутрашње архитектуре води рачуна о конструктизном као и декоративном елементу, јер само хроз узајамну хармоничну усретсређеност као и кроз логичну подударност ова дза елекента остваркће ое лепа и правкдка примена и обрада дрсзког материјала. Технкчка отпоркост врата постиже се помоћу склопа усправних и попречнкх дасака, тј. помоћу снажно конструксаног оквкра. У овај оквир је ужљебљена искуна (филунг), чији је простор често искоркшћеп у декоратКЕне сзрхе. Сза врата морају бити, пре свега, темељно контруисана да се не би деформисала приликом отварања и гатварања. Она, такође, корају убити лагана ради њиховог што лакшег покретања. У кокструктивном погледу треба избегавати састављање вертккалних и хоризонталких дасака оквкра под углом од 45 степени — ]ер су врата тада слабије отпорности и склона крквљењу, тј. губљењу правоугаоног облика.