Prosvetni glasnik
Декоративни елементи архитектуре и уметкост конструиеанл 277
игнори-шу резултате оне прошЈгости која ј» увек била мудрија од сазрененикг. Због непр:едржавак>а и изопачености принципа уметности конструисања настаје неуспело модификовање облика које као да иде више зг тим да кас очара сзојом спсљашњом дшоративношћу. Код оеих Ера ;а, део шар-ке којн јг срастао с арматуром верткхалних дасака, кг учествује у кошгњу терета, ш у Ершењу фуккцкје обртгња врата, а то стога што шје у никаквој органској Еези с другкм делом шгрке. Вкдимо, дакле, да је лице врата утсраоено декоративнсм гразурок шаргге старог тнпа, дск доуга колплетка шарка, кодернсг тппа, која је углављења у касиз Ерата и у каспз зидног окзкра, врши стварну фуккцконалпу улсгу. Дрвена конструкција улазнпи вратћ кзведеза искључнзо помсћу усправнкх дасака, спајанкх и чврсто везаккх дрвепим тразерзама којг сг иалазе ка каличју. Овај, исто тахо добар, прикцил коиструиса&а ке услозљгва постакгх испуна (филунга), јер врата нису прављека ка бази празоугаоког оквкра. Па кпак на вгртикалнкм дсскама лица, где фигурнрају приковани хоризонтални кетални украси и рамена шарки, калазл се без икакзе потребг и разлога издубљеии вгштачкп облик испуне. Зато нас оза в^ата кг одушезљаза^у, тпм вишг када зиамо да се из кеподударности техничког дука и д ;коратиЕ ::ог усСличавања рађа неуспело дело које је лпшено јасности и истинитостн. Најтаианијг пласткчке кисљи и непобеднл закоки кокструисања морају жизети у скоал и љубази да бн се избегао хаос и мрак у коме ишчезаза свака природпа складност занатсккх поступака и уметничког надахнућа, као и свака лепота и ритам најузвишенијих уметиичккх облика. Разни ћилкмарски прокззоди, везози, чипке, гоблеки, плетиво и остале тканкне, већ самам својим једносгавним или сложеним сплетом, резултат су умегностн конструисања. Захваљујући структури основе и потке, чворова, поенти и везива, вунена, ланена, памучна и свилена тканина може да буде тешка кли лака, прозирна или непровидна, глатка или опора, ретка или густа. Технички поступци ткања условљавају, дакле, како једноличност тако и богатство фактуре. Отпорност тканине и чипака зависи од чворова који сиречавају лабавост конаца. Диспозиција чворова опет условљава чврст или нежан цртеж, док мешавг-Јна бојених конаца даје разноликост колористичког сдектра. Просветни гласник бр. 7—8 Џ