Prosvetni glasnik

Проблеми наше средње школе

369

науке донеће још много разноликости бившим средњошколцима. Много је жалосније, да су сада матуранти међу собом толико туђи, као да нису прошли кроз једнаке и средње школе, пошто : не могу да говоре о заједничким школским стварима, пошто еу превише туђи по устројству школе и'превише различити по своме знању. Ево: два медицинара, па макар били специјалисте различитих струка радо ће говорити о медицини и о свеопштем напретку њихове науке, само средњошколци нека не говоре о овим годинама, за које песници кажу да су прерано минуле. Успомена 1 на средњу школу буди само име неког несимпатичног професора, друкчије се ђаци задњих година не воле да сете школе: Шта је узрок томе? Мислим да нећу много погрешити, ако тврдим, да је у томе у великој мери узрок осећање, да нису у средњој школи стекли све оно што су могли да стекну. Ако их упитате, нерадо ће вам признати, да у средњој школи „стварно" нису ништа научили, Шта значи ово? Иедостаје им осећај да су ипак нешто научили, пошто су добили сведочанство. За младог човека није важно осећање да још много шта не зна, треба му осећање да већ много шта зна, али да може још много тога да стекне.*) И недостатак тог осећања узрок је томе да омладина не воли школу. Ми видимо да родитељи шаљу децу у школу, да би нешто научила, а и деца сама теже за тим, и како нам онда на свршетку школе кажу да нису „ништа научила". Средњошколац ипак није имао прилике да сам себе увери да нешто зна, пошто је морао толико пута осетити како мало зна, или уопште да не зна. Начин наших испита га никако не уверава о његовом позитивном знању, и стварно он није никад у стању да сам себе иопита. Кад би имао могућност, па не само могућност, већ и дужност, да самог себе веже за минимум знања, опазио би да зна не само минимум, већ и много преко минимума, радовао би се школи и био би поносан својим знањем. На тај би начин порастао углед школе, пошто је признаје онај фактор, који је најмеродавнији за пресуду, т. ј. сам бивши ђак. После њега о школи ће угодно да суде и други фактори и постаће им као дом просвете, као купола

*) Најбољи ученици ослобођени су и течајног испита. Пр^осветни гласник бр. -9—10