Rad ustavnog odbora Ustavotvorne skupštine Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca : II. Debata u pojedinostima o Nacrtu Ustava

178

Stenografske beleške

Sto se tiče pitanja o teritorijalnoj nadležnosti i ta stvar nije konkretirana ni na kakav način. Jedan činovnik Ministarstva na pr. ima svoju teritorijalnu nadležnost a to je cela država. U opšte svaki onaj koji je u javnoj službi ima delokrug svoga rada, a taj delokrug može biti kao što vidite i cela država i otuda vi vidite da i u ovom pogledu ovaj član nije dobar. Ja sam, gospodo, protiv sužavanja gradjanskih prava činovnicima a što se tiče posebno ovoga člana držim da je potrebno da se ovaj član revidira, jer ovako može dati povoda, raznim tumačenjima na štetu staleža, koji ne zaslužuje od Narodne Skupštine da se na ovako nemili način ogradjuje i da se isključuje iz javnoga života. Predsednik dr. Momčilo Ninčić: Ima reč g. DlvacNedeljko Divac: Ja smatram i očekujem, da će ova gospoda, koja su protiv paSivno.g izbornog prava ostati u manjini i smatram da ne bi trebalo da se dalje vodi diskusija o tome. Dalje, ja neću da diskutujem sa gospodinom Vujičičem, ali ću to zadovoljstvo rezervisati za drugu priliku. Ovde ću samo učiniti napomenu povodom rečenice: »Ostali činovnici ako imaju teritorijalnu nadležnost, ne mogu se kandidovati u izbornom okrugu njihove teritorijalne nadležnosti«. I ja mislim, kao što je već sa izvesne strane primećeno, da. ova rečenica ovako stilizovana može dati povoda rdjavom tumačenju, i zbog, toga mislim, da bi je trebalo u ovome smislu ismeniti: »Ostali činovnici mogu se kandidovati u izbornom okrugu u kome na glasače ne mogu vršiti uticaj silom svoga činovničkog položaja«. Posle toga hoću da učinim još nekolike napomene. Ovim se htelo da postigne to, da se činovnici onemoguće, da silom svoga činovničkog položaja utiču na glasače u svoju korist, ali ipak na ovaj način zloupotrebe činovnika odnosno njihovih položajanisu isključene niti otklonjene. Jer vi svi znate da po ovome članu 48. isključeni su iz tog razloga policiski činovnici, financiski činovnici, šumarski činovnici i činovnice za agrarnu reformu. Razlozi su za to, što se smatra, da ti činovnici imaju takav položaj državni i društveni, da mogu silom tih položaja jako uticati na glasače (Čuje se: zloupotrebom, n₽ silom) zloupotrebom, da, popravljam. Ali, gospodo, ako mi isključujemo i onemogućavalo u opšte ove redove činovnika gore ovim ograničenjem dole, i ako pustimo, da činovnik ne može u svoju korist vršiti zloupotrebu, on je može vršiti u korist partije kojoj pripada i mi svi znamo, da oni to i čine (Čuje se: Tu je verifikacioni odbor) vi znate, da svi činovnici policijski, šumarski, financijski, činovnici za agrarnu reformu, profesori, sudije, učitelji itd. pripadaju po nekoj partiji i ako mi onemogućimo, đa zloupotrebljavaju svoj činovnički položaj za sebe lično, oni ako su uopšte • skloni tome, • ako nisu u tom pogledu savestni upotrebi'će ga u izvesnoj meri za svoju partiju, možda u manjoj meri nego kad bi

bili sami lično u pitanju, ali će ga uipotrebiti. To se dešavalo. Zbog toga i ova odredba ovde, koja se nredlaže i sa kojom se i ja mogu pomiriti na kraju krajeva, ima relativnu vrednost- Ne treba se varati, da će na taj način biti isključene zloupotrebe činovničkih položaja prilikom izbora. Još jednu stvar hoću da dodirnem. Poslednji stavak ovoga člana glasi: »Činovnici koji budu izabrani za narodne poslanike zadržavaju sva prava sem prava na platu, dok primaju dnevnice, i prava na unapredjenje«. U izgledu je, da će se redakcija ove postavke i ismeniti i to> će verovatno otpasti ovaj deo »sem prava na platu«. Ja ne znam tačno kako je raspoloženje i pored svega meni izgleda nejasno i ovo, da činovnici za to vreme neće imati prava na unapredjenje. Šta se upravo podrazumeva pod rečju unapredjenjc? Znači li to, n. pr., to: da se jednom profesoru neće .priznati godine službe za njegovu ličnu ili porodičnu penziju, koje bude proveo kao narodni poslanik? Ako bi to značilo, onda ova odredba ne bi vredela savršeno ništa, činovnici onda ne bi time ništa dobili, a evo iz kojih razloga. Za mene je glavna potreba bila ovo: da činovnici koji budu izabrani za narodne poslanike mogu da zadrže svoj činovnički položaj, da bi na taj način bila izvršena jedna vrsta osiguranja njihovog ličnog položaja i osiguranja njihove porodice kad prestanu biti poslanici, kad ne budu imali ni od čega živeti. Ja iz toga razloga stojim na istom gledištu, da se izvede osiguranje i svih ostalih radnika bez ikakvih razlika. Jer ako' vi ne ćete jednome čoveku da osigurate sredstva za život, on će biti prinudjen, da kao poslanik podje jednim putem koji će biti najgori po one poslove, koje . on bude imao da vrši. I da to ne bi bilo, mi smo stali na to gledište, da činovniku treba priznati pravo na službu i onda kad bude izabran za narodnoga poslanika i da mu se na taj način stvori jedno osiguranje, da-bi mogao pošteno i savesno vršiti dužnost i da ne bi bio doveden u takav položaj đa dodje u iskušenje. Ja bih molio samo za jedno objašnjenje što se tiče ove reči »unapredjenje«, šta ona upravo treba da znači. Predsednik dr. Momčilo Ninčić: -Diskusija je zaključena. Ja mislim da je najbolje da stavim na glasanje stav.po stav. Dakle stavljam na glasanje prvi stav člana 48- Izvolite čuti kako on glasi sa izmenama, na koje je pristao i.g. Ministar za Konstituantu. (Glasovi: Da čujemo te izmene' 1 . Ministar za K o n s t i tu a n t u Marko Trifković (čita): »Policijski, finansijski, šumarski i činovnici Ministarstva za agrarnu reformu, ne mogu se kandidovati, sem ako su to prestali biti godinu dana pre raspisa izbora«. Dr. Sima Markovič: Ovo je redigovano tako đa se može uzeti da se odnosi samo na one činovnike, koji su u centrali, u samom Ministarstvu, a ne i na