Rad ustavnog odbora Ustavotvorne skupštine Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca : III. Debata u pojedinostima o Nacrtu Ustava

178

Стеиографске белешке

»Члан 67. Државна управна власт врши надзор над пословима самоуправних власти преко обласног начелника и посебних стручних органа. Обласни начелник има право да задржи до извршења сваку одлуку самоуправних органа, која би била иротивна Уставу, законима, обласним уредбама или вређа олште државне интересе. Против решења начелникова може се изјавити жалба Државном Оавзту, у законом року. Ако Државни Савет не донесе решење у року од два месеца, од дана џријема, одлука позтаје извршна«. Председник др. Момчило Нинчић: Има. ре-ч г. Министар за Конституанту. Министар за Конституанту Марко Трифковић: Kao што сам већ мало пре рекао, ми смо се слождли, да члан 67, гласи овако: »Државна управна власт вртптг надзор над пословима самоуправних власти преко обласног великог жупана и посебних стручних органа. Обласни велики жупан има права да задржи од извршења сваку одлуку самоуправних органа, која не би била заснована на уставу, законима или обласним уредбама« и сад се изоотавља ово: »или вређа опште државне интересе«. Даље: »Против решења великог жупана може се изја-’ вити жалба Државном Савету, у законом року«. »Ако Државни Савет не донесе решење в.ајдаље у року од месец дана, од дана пријема, одлука постаје извршна«. Председник др. Момчило Нинчић: Има реч г. 'Боновић. Јован Ђоновић: Ja сам хтео да направим ову примедбу: Ви сте оставили, да државна власт нреко окружног начелника, односно великог жупаиа, контролише рад обласног одбора и обласне скупштине. Лепо! Но, ви сте овде донели још, да ту кснтролу може да врши још неко. Ви сте одредили и Berte »посебне стручне органе«,којимогу да контролишу самоулраве, акоји, наравно,доу бескрајност моѓу бити ловечавани. На тај начин држава не само преко великог жупана, него и преко других чиновника може да врши 'контролу лад радом обласне самоуправе! То је још један начин, да обласна самоуправа може да буде шиканирана! Гослодо, то је нец-елисходно и то члни, да обласне самоулраве у стварв нема. Стога, ја бих молио г. Министра за Конституанту, као и Одбор, да се речелица: »да се окружне самоуправе контролишу преко лосебних стручлих органа« избаци. Довољна је гаранција држави, што he преко -својих начелника колтролисати рад самоуправних органа; и не знам, зашто треба додавати још и »преко неких других специјалних органа?«. Председник др. Момчило Нинчић: Има реч г. Министар за Конституанту. Министар за Колституанту Марко Трифковић: Ja мислим, да je бојазан г. Ђоновића неоправдана. Ја разумем овај члан и изгледа ми, да. баш овај члан даје извесна права, извесну могућност жонтроле ове самоуправне власти над радом збласног начелника. Често пута може обласни начелник да извесне ствари у области друкчије влади лредстави, него што су оне у истини. И може баш самоуправво тело да затражи од владе, да пошаље чарочитог органа да проконтролише рад тога самоуправног тела, хотећи на тај начин да докаже, да су све .доставе, да су сви извештаји и све представке дотичног веллког жупаЛа нетачне, и да не одтшазарају

правом стању ствари. Разуме се, да he самоуправно тело вршити то| само кад је уверено да је у праву. И кад влада пошаље једног свог инспеќтора и тај констатује, да је самоуправно тело сасвим у лраву и да жупан злоупотребљава право надзора, онда he влада тога жупана-сменити. Ја мислим да овде не треба се ббјати злоупотреба. Јован Ђоновић: Држава има право енкете, она је може вршити и лреко сдецијалних органа, то се разуме, али уставом предвиђати неке контроле, то није то шта кажете. Ви хоћете да кажете, да самоуправа може да се на тај начип заштити од обласних власти. Али ја се бојим, да се доношењем овакве одредбе неће избећи злоулотреба власти или владиних oprana, него погоршати. Председник др. Момчило Нинчић: Има реч г. Јован Јовановић. Др. Јован Јовановић: Ja сам прошлога пут-а говорио код члана 65., како је административна централизација и систем административне централиза-, ције овде и сувише много проширен. Ја мислим исто тако као и г. Ђоновић, да је овим пасусом, где се говори о посебним стручним органима, да је-тиме дата могућлост, да се још више централише власт покрајина, и да се прибере у руке централних власти. Ja се бојим, да no овим, посебним стручним opraнима не дођу још какви комесари поред окружних начелника, а ово што каже г. Министар за Конзтитуанту: то се може предвиђети законом то je caсвим одвојена ствар од овога што је казано овде < функ.цијама посебних стручних органа. Ми смо у своје време лоднели нацрт Устава г у твему има један члан, који је по моме мишљету бољи и молим Вас да ми допустите да га прочитам те да о њему дискутујемои евентуално и да га усвојите. То је наш члан 86. нашега лројекта, који гласи: »Члан 86. Обласног намесвика поставља Председник Иародне Владе. Он га и именује. Обласна Скупштина може учинити представку, да се намесник с-мени. Она може већином од две трећине гласова олтужити намесника суду за повреду закона. Намееник је представник средишње изврпше власти у области. Он решава у области све послове средишње управе у колико закон не ствара нарочите органе у области. Све послове решава намесник по саветовању са сталним обласним одбором. У колико закон-ом није друкчије одређено, он лоставља чиновнике државне управе у области по саслушању обласног одбора. Уредбе за одржавање јавног мира и порзгка или јавне безбедности и народног здравља у области издаје намесник с предходним дристанком обласног одбора. Обласни одбор има право жалбе Државном Савету у року од 8 дана противу свих намесникових уредаба и административних одлука, које су издане без његовог саслушаља, односно пристанка или су иначе противне законима. Државни Савет мора донети решење у року од месец дана од дана пријема«. Ја мислим, да је на овај начин у самим обласним одборима створена извесна аутономија, извесна права, извесна контрола, и-звесна санкција и лрерогативи против намесника, и по овоме члану 67. овако како је овде редигован у владином нацрту Устава, имао би сву власт у својпм рукама, а облас-