Rad ustavnog odbora Ustavotvorne skupštine Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca : IV. Debata u pojedinostima o nacrtu Ustava i o amandmanima

Stenografske beleške

129

mouprave isključimo od svake odgovornosti pred Kontrolom, nego smo hteli da Glavna Kontrola može vršiti pregled njenih izdataka i njenih računa, da bi mogla konstatovati da li su ti izdaci vršeni na osnovu zakona i da li su se kretali u granicama odobrenog budžeta. A odobriti još i Ministru Finansija, da i on kontroliše gazdovanje samoupravnih jedinica, značilo bi okrnjiti time samoupravu, i za to ja molim da se ovaj naš predlog primi. Predsednik D-r M. Ninčić: Ima reč g. d-r Marinkovič. D-r Vojislav Marinkovič : Gospodo, ima nečega opravdanog u ovome što kaže g. Lazić. Sam nadzor Glavne Kontrole nad finansijama samoupravnim nije dovoljan. Nadzor Glavne Kontrole svodi se na nadzor nad ispravnošću rukovanja sa finansijama, ali Glavna Kontrola ne srne nadzirati finansijsku politiku samouprava. Ja priznajem, da ako Ministar Finansija bude radio i u budućnosti ovako kako je radio do sada, da od samouprave nema ni pomena. Ja znam vrlo dobro kako je Ministar Finansija primenjivao svoje pravo nadzora nad samoupravnim vlastima: i nad opštinama, i nad srazovima, i nad okruzima, i zbilja, ako bi se to tako imalo produžiti i u budućnosti, da se administrira u stvari iz jedne sobe u Ministarstvu Finansija, i da se ulazi u one stvari, za koje samo samoupravno telo, može pravilno da kaže da li su potrebne ili nisu potrebne, onda bi sve ostale odredbe o samoupravi ostale mrtvo slovo na artiji, jer se samouprava bez finansija koliko toliko autonomnih ne da ni zamisliti. Ali, s druge strane, ne smemo ostaviti ni samoupravne finansije i finansijsku politiku samoupravnih jedinica, bez ikakvog državnog nadzora za to, što jedna samoupravna jedinica može svojim finansiranjem u tolikoj meri komproinitovati blagostanje i finansijsku snagu toga kraja, da može doći do toga, da država ne može više računati, na tu oblast, ili na taj sraz, ili na tu opštinu, i da onda raspikućstvo te jedne samoupravne jedinice snosimo mi ostali, koji se nalazimo u drugim samoupravnim jedinicama. Te su samoupravne jedinice povezane u državi kao sijamski blizanci, i ne mogu se jedne od drugih odvojiti, jer ono što jedna od njih rdjavo radi, to ima nesumnjive reperkusije na one druge. Stoga ovakva odredba treba da ostane; a kad se bude pravio zakon o samoupravnim finansijama, onda tamo treba tačno obeležiti: gde je pravo ministrovo da interveniše, a gde nije, i da ne može biti kao sada, da Ministar Finansija rešava da li treba zumba jednoj opštinskoj upravi ili ne treba, pa joj ostavi kredit za pola zumbe, i ako se zumba može ili nabaviti ili ne nabaviti, jer sa pola para nije ništa učinjeno. Dakle, pri donošenju zakona o nadzoru nad samoupravnim finansijama mora se tačno precizirati dokle ide to pravo nadzora ministra finansija. To pravo kontrole potrebno je dati ministru finansija da bi mogao štititi zemaljske interese, a inače treba dati potpunu samoupravu opštinama. (Čuje se: Narod će sam tu kontrolu vršiti). Narodu je nemoguće da tu kontrolu vrši/ a i ta kontrola je nedovoljna, jer ja nemam nikakve garancije za požarevački okrug, kako će se raditi u Crnoj Gori, jer ako tamo bude deficita, taj deficit kao što znamo moramo nadoknaditi svi. Prema tome ovakva odredba o nadzoru treba da ostane, i tu kontrolu najprirodnije je da vrši Ministar Finansija, a kad dodje na osnovu ovoga Ustava izgradnja zakona o samoupravnim finansijama, onda je sasvim na svome mestu ono, što je izneo g. Lazić i o tome treba voditi računa, jer ćemo imati toliko samouprava, koliko one budu imale slobodne autonomne finansije. Predsednik D-r M. Ninčić: Ima reč D-r V. Lazić. Stenografske beleške

Vojislav Lazič: Ja se ne bih mogao složiti sa g. Marinkovičem, što on kaže, da su samouprave vezane jedna za drugu i da mogu opteretiti jedna drugu. Ja mislim da je to nemoguće. Mi Valjevci ne možemo opteretiti okrug Beogradski. Naša okružna skupština ne može se zadužiti i nešto uraditi, što bi obavezivalo beogradski okrug. Ako mi dovedemo u nezgodan položaj naše finansije, to obavezuje samo naš okrug, a ništa nema veze sa drugim okružnim finansijama, i ja mislim da toj prigovor ne treba primiti. Ja mislim da bi trebali da ostavimo odrešene ruke samoupravi o tim pitanjima i da ne unosimo ovu odredbu iz Nacrta Ustava, u kojoj se kaže da je gazdovanje samoupravnih jedinica pod nadzorom Ministra Finansija, jer na taj način vezujemo ruke samoupravi. U ranijem Ustavu stajalo je, da će se zakonom odrediti u kojim će slučajevima biti potrebno odobrenje više državne vlasti. Mi. smo ranije imali u zakonu prava da se okrug može, odnosno okružna skupština bez ičijeg odobrenja zadužiti do izvesne stope, kao i prirez okružnu skupština imala je pravo da odredi. Medjutim, sad okružna Skupština ne će moći ništa da radi i biće joj potrebno u svakom pogledu za svaki budžetski izvor da traži odobrenje Ministra Finansija. Dakle, ja molim, da se ova rečenica ne unosi, a u zakonu tačno odrediti do koje stope može samoupravna skupština odobravati prirez. (Čuje se: Ovde je reč o nadzoru a ne o odobrenju prireze). Predsednik D-r M. Ninčić: Stavljam na glasanje predlog g. Lazića i drugova kod čl. 97. Gospoda koja su zato da se ovaj predlog primi neka ustanu, a koja su protiv neka sede. (Većina sedi). Objavljujem da je ovaj predlog odbačen. Izvestiac Juraj Demetrović.\ Predlog Jugoslovenskog kluba kod člana 98. glasi: „Činovnici onih grana državne uprave u pokrajinama, kojima ne upravlja pokrajinska vlada, odgovorni su nadležnom Ministru, koji ih u sopstvenom delokrugu postavlja, premešta i otpušta. Načelnike najviših upravnih jedinica ove vrste u pokrajini premešta i otpušta nadležni ministar u dogovoru sa predsednikom Pokrajinske Vlade. U svima važnim stvarima ovi načelnici opšte sa nadležnim Ministrom preko predsednika Pokrajinske Vlade I '. Predsednik D-r M. Nin'čić: Niko se ne javlja za reč. Stavljam na glasanje predlog Jugoslovenskog kluba. Gospoda koja su zato da se ovaj predlog primi neka ustanu, a koja su protiv neka sede. (Većina sedi). Objavljujem da je ovaj predlog odbačen. Izvestilac Juraj Demetrović: Kod čl. 98. postoji predlog Jugoslovenskog kluba koji traži da drugi stav glasi: „Kako oblasna tako i sreska i opštinska skupština biraju sebi predsednika po načelu tajnog i neposrednog glasanja." Četvrti stav da se izmeni ovako: „Oblasni predsednik i vrhovni starešina opšte državne i samoupravne administracije u oblasti." U petom stavu da se stavi: „Zakon odredjuje koje državne poslove rešava oblasni predsednik sporazumno sa oblasnim odborom." Predsednik D-r M. Ninčić: Niko se ne javlja za reč: Stavljam na glasanje predlog Jugoslovenskog Kluba. Gospoda koja su za to da se ovaj predlog primi neka ustanu, a koja su protiv neka sede. (Većina sedi). Objavljujem da je ovaj predlog odbačen. Izvestilac J. Demetrović: Kod člana 99. postoji predlog Jugoslovenskog Kluba da ovaj član glasi: „U sporovima izmedju raznih pokrajinskih vlada kao i u sporovima izmedju pokrajinske i centralne vlade, sudi naročiti državni sud." Predsednik D-r M. Ninčić: Niko se ne javlja za reč. Stavljam na glasanje predlog Jugoslovenskog Kluba. Gospoda koja su za to da se ovaj pledlog primi neka 17