Rad : list za nauku i književnost

| ње | | Р А 8 Во ЈЕ Д н | | т 5 = Е Т = | | 1 | п ш | ту | : - - ; | ПРЕДМЕТИ | ПРЕДМЕТИ У | ПРЕДМЕТИ ПРЕДМЕТИ | Геометријско | Стереометријско Аритметичка Алгебрајична | пртање | цртање во геометрија | 1 | | - Аритметичка, | _ Аритметика | _ Аритметика | геометрија Зоологија. | || | | | || = Е Геологија | Физика | Космографија. Ботаника, Ј 1 | Ма : | Географија | Хемија | _ Минералогија ТеограФија | | | ЛЕ | Српска историја 4 - А || Географија | Наука о здрављу | у || | | Наука о здрављу | | | | 4 Ц = | Е | . | _ Српски језик Српеки језик | __ Српски јевик | _ Српеки језик Немачки језик | Немачки језик | Немачки језик Немачки језик || | ЈЕ | ! Веронаука | Веронаука Веронаука | Веронаука | | 1 | 3 | ; | | МЕН | | Слободно цртање | Слободно. цртање | Слободпо цртање | Слободно пртање | | ) ) | |

|

Ради оправдања оваког поретка и груписања предмета ми ћемо се потрудити да наведемо разлоге из којих неизбежно следује овакав поредак. - |

Ми ћемо то доказати 1) ако се користимо нашим познавањем душевног развића 2) ако поразговарамо мало више о начину којим се даје знање из физике, хемије и осталих у реду наука 8) ако упоредимо групне одношаје ових наука, где ћемо уочити растећу еложеност. 5) Каквим се редом ове науке предају у Фраацуској и учињен покушај у почетницама природних наука које су књиге писали научници на гласу за циљ наставе.

1) Ми смо већ травирали индивидуално душевно развиће. Да кажемо неку реч о њему ближе, користећи се једним познатим Фактом. Тај је: да кад се дете роди оно у почетку за једно три до четири месеца тако рећи приметно расте и сва храна коју прима већином се на то троши да расте Физички. Но у току времена, кад почну чула његова долазити у додир са спољним предметима, отпочињу реФлексије све јаче и јаче, док се путем доста сложеним не прераде у мишљење, па као што је Физичко тело његово напредовало нагло (а и доцније неприметно расте) тако исто и његова душевна, мећ нарочито до 1 године. Оба развића утичу узајамно једно на друго. Ако је прво веће последње застаје, кад друго отцочиње прво застаје. Но у току времена настаје извесна равнотежа, коју сад бали нарочито спомињемо, јер је за васпитни циљ ваља и одржавати.

По уверењу људи компетентних: за дете до “ године мора се казати да је начинило колосалне напретке у познању. Истинитост овога увидићемо кад само споменемо а) да је оно могло научити да