Rad : list za nauku i književnost

св. П. __НнОВИ_НАСТАВНИ ПЛАН ЗА ГИМНАЗИЈЕ 1557

Ове књижице, а и књижице које су написане за Француске школе, практички решавају једно веома важно питање: да ли наука може да одржи свој квалитет у малим и средњим школама или да буде заступљена као регистровање и дескрипција Факата.

Ми ћемо у кратко изнети шта и кољико такве књиге заступају науку и јединство које се опажа у свима.

Шре свега у овим књигама (ваља само прегледати астрономију, Физику, хем., 300л. итд.) заступљена је наука и сведена у исто доба на најпростији и најмањи размер. По могућству је исцрпена већина деловл који састављају науку, шта више учињен је срећан покушај да се у тако малом волумену представе екорашњи добитци у наукама (види Физику, зоологију хемију). Писци књига са особеном вештином су свели сложене делове једне науке на суштаствене, то ће рећи на просте. То им је био план писања. Да се изразимо сликом. Раскошно озидано здање науке, са архитектонским, украсима естетичким резбама, многобројним стајама и лавиринтима, за прости детињи ум несхватљива зграда којим је начином и знањем направљена, сведена је на просту сеоску кућу са свима потребним стајама е би се на тај начин не само разумеле за шта су и чему оне служе но да се види тако рећи и основа на којој сам дом почива, Даље дух јединства, који везује почетнице, јесте тај што се изреком напомиње ономе који, рецимо, чита зоологију. У читању нанђиће како га писац опомиње шта се радило да се дође до правог знања, кад се изучавала Физичка каква појава па да се на тој основни даље ради тако и на зоологији испитујући животиње те да се дође; до знања.

Француске књижице за гимн. ученике имају овакав дух у писању. Рецимо н. пр. написана је Физика. Та ће књига исцрпети своју садржину. Но у истом разреду учи се и хемија. Писац хемије не ће пропустити да у главном у неколиким листовима пе исцрпе битну садржину физике, па ће после прећи на сам предмет. 'То ће рећи: сваки предмет који по класиФикацији наука следује, има у својим првим листовима сумарију претходне науке чија му помоћ у изучавању треба. Нарочито у том случају ако се у истом разреду уче.

Корист оваког писања увиђавна је, јер је изучавање тих наука тако уређене како ће претходне науке потпомагати узастопне.

Ми смо у корист оваког реда изучавања исказали звучну реч. развиће, али сад понављамо развиће које имамо очекивати једино се може рећи да ће се овим путем постићи.

Мислимо да је главна ствар рашчишћена. Што се тиче тога да се и даље објашњавамо поводом програма, мислимо да није овде места. Ми само кажемо да су програми неопходни да регулишу наставу, а претресати каквоћу и материјал који ваља да уђе у програме, па следствено и у школске књиге за сад се овде не може. То је истина дневно питање, али ми очекујемо да видимо шта ће се по овој ствари учинити од стране за то надлежних људи. Нама је био циљ да по сили историјског развитка наука, и по сили душевног индивидуалног развитка покажемо пеизбежни поредак у изучавању при-

роде и друштва који отпочиње од основне школе а завршује се гимназијским и реалским учењем.