Rad : list za nauku i književnost

ов. Ц. ; НОВИ НАСТАВНИ ПЛАН ЗА ГИМНАЗИЈЕ 159

науке, јер ће стећи уверење о томе шта значи сила и општост природних појава и по томе органске појаве наодеће се у пространству и општости а под колосалном моћи природних закона постају појимљивије особито ако се Ма јеТОр они покаже зависност живота од силе општих закона.

8) Односно распореда. природних наука немамо шта много да доказујемо, јер смо рационалан пут изучавања већ показали а надамо се и доказали и по томе сматрамо да је наш распоред природних наука коректнији од садањег у наставном плану.

Остаје нам да проговоримо коју реч о начелу под утицајем кога, је то питање решавано. То је начело од познатог непознатоме сравњено са начелом од простога сложеноме. -

Ако узмемо у критичку оцену напред изложена акта, којима смо поткрепљавали наше мишљење односно онога поретка у изучавању, биће мислим јасао да је разлика између та „ва начела привидна а никако стварна. Да се изразимо јасније. При изучавању наука од простога к сложеном прво не иде се од ћоравога окатоме него од познатог непознатоме, друго сама реч просто тиме се и-означава што се њоме жели рећи и познато. Рецимо отпочињемо са Физиком. Настаје питање оће ли дечак пре разумети кад му се буде говорило о кретању или сили, или о томе да две једнаке силе противног правца (кад прса у прса тако да речемо) ударају једна на другу да ће се те две силе потрети. Даље кад пустимо котур на дасци која је 1 дувару нагнута, оће ли он, котрљајући се к земљи све брже и брже ићиг Или ће пре разумети кад му се стане описивати сложен апарат човековог организма, наброји систем органа који претварају залогај леба у крв. Ми тврдимо да ће оно првашње боље и пре разумети а око последње слабије. Али да одустанемо. за време само, од нашег тврђења и рецимо: моћиће по једаако разумети т. ј. како оно из области физике тако и ово из области Физиологије.

Ово што ћемо сад навести такође (поред већ наведеног) ће пресудити о претходности изучавања физике пре Физиологије. Ставамо питања: која ће се акта пре а и лакше у дечијм уму подићи на научни ступањ, да ли она из Физике или из анатомоје н | физиологије Колико корачаји треба да се дете успне на висину Фи-

зичке науке (под утицајем својих сирових појмова које смо горе по0 а колико до ове друге 50ја ће Факте дете да доведе пре у узрочну везу 2

Према томе што је 000] Факата за познавање Фичких закона мален и што је за ову другу науку већи кад се и једна и друга у целокупности узму, кадри смо од'оворити на свако питање посебице На прво питање одговарамо: да ће се у Фабрици детињег ума Фивичке појаве пре подићи на ступањ наукеси да је по томе мање одетоЈање између детињих појмова из области ивике и научних појмова него што је случај кодфизиол. и анатомије и ди ће потоме умного краћем времену изнаћи и узроке појавама. За иста сложени процес метаморфивања, хлеба у крв то је само један незнатан део целога организма који је обусловљен мноштвом хем. и Физ. узрока. Да пребројимо за кратко