Rad : list za nauku i književnost
св: Т. 5: | ПРЕД ШЕКСПИРОМ 5 О делима појезије излажу се какве поуке, историјске радње, решавају морална и друга питања. (ликар у својим таблопма може представљати нпр. историјске радње, описивати пределе: то исто може чинити и скулптура, па и сама музика —- премда је она у том погледу слабија од сваке друге веш тине — може покушати да описује бар неке моменте рада човечијег п да забавља не само душу него и разум, као кад бп се нпр. у каком војничком маршу описивала радња логора. У том другом задатку вештине не морају апеловати на душу, него на разум само, а могу и на душу и разум у једно исто време апеловати, као нпр. кад поезија опева какав историјски патетичан догађај. И у тој другој задаћи поезија као вештина надмашује у моћи сваку другу вештину. Велики песници као што су Шекспир и Гете знали су у својим поетским делима спојити дивну поезију са практичким поукама из морала и Философије и расправљати у својој поезији најважнија пштања етичка и психолошка. |
Мислио сам да је потребно било мало пространије задржати се на питању шта је задатак вештине п поезије, да би се видело, да су развиће модерне драме и појава Шекспирова важна Факта у културној историји Европе. Код нас вештачка поезија није се ни издалека приближила оној висини на којој код западних народа стоји: код нас се. она везала (изузев два три боља песника) за врло мали број обичних тема, и судећи по не успеху наше поезије, бојим се, да се. није међу нама утврдио неки сувише једностран и погрешан поглед на поезију као вештину.
А. сад да приђемо оним приликама духовним у западној Европи из којих излазе драмска вештина п Шекспир.
Позната је она прича о царској ћерци, којој је при крштењу вила' досудила, да се, кад дорасте до 15 година, набоде на вретено и спава читавих сто година, док лов нанесе једног младића, који бе је пољупцем пробудити. Поред свег старања родитељског да се осујети предсказње вилино, ћерка се набола на вретено у својој 15 години, и заспала је. (Ја девојком заспао је двор и све што је било у двору. Ва тај успавани свет и онемели двор мало по мало заборавио је цео остали свет. Свуда у наоколо свет је живео, развијао се, напредовао, мењао се, одвојио се од својих предака богаством и знањем, вером и обичајима. Онде где су биле пустаре порасле су шуме, где су биле шуме подигнути су градови.
БРАДЕ у 9