Radno i socijalno pravo

Драгослав Нешков

одговарајуће мере на побољшању квалитета лечења, рационалнијој потрошњи и ефикаснијем управљању.

Ови захтеви су у складу и са новим трендовима европских земаља које све већу пажњу посвећују ефикасности здравствене службе. Мерило ефикасности постаје исход мера здравствене заштите због чега се нарочито истиче значај квалитета рада и менаџмента.

1. ОСТВАРИВАЊЕ ПРАВА НА ЗДРАВСТВЕНУ ЗАШТИТУ — ПОТРЕБЕ И МОГУЋНОСТИ

Карактеристика развоја здравственог осигурања код нас и у свету је да постоји тежња за сталним порастом права и да средства за ове намене нису довољна. Нема те земље која располаже довољним материјалним могућностима са задовољавањем свих здравствених потреба становништва. Шта је онда могуће чинити у ситуацији перманентних захтева за повећаном здравственом заштитом и недостатка средстава Правих рецепата нема, јер склад потреба и могућности зависи од разних фактора. У неким ситуацијама захтеви за здравственим услугама се повећавају и могу се чак "оправдано" повећати до неслућених граница.

Другачијим приступом, новом "филозофијом" и политиком у здравству, могуће је битно утицати да се ти захтеви смање на следећи начин:

• – превазилажењем економске и политичке кризе,

© _ здравственим образовањем и унапређењем хигијенских услова живота,

• преношењем дела одговорности за здравље са здравствене службе на

човека појединца, породицу, радну средину и сл.,

• _ стимулације и популаризације свих превентивних акција , самозаштите и

самопомоћи,

© – мотивације кућне неге у односу на лечење у болници,

• – популаризацији народне-традиционалне медицине и медикамената,

© _ смањивање обима права који се финансирају из јавних прихода и

преношење на приватна средства и добровољно осигурање,

• – финансирање из више извора уз увођење економских критерија,

• – значајнија партиципација осигураника у трошковима лечења и сл.

Проблеми раскорака између потребних и расположивих средстава, може се делимично ублажити рестрикцијом обима и садржине наведених права и адекватном организацијом здравствене службе и здравственог осигурања, уз појачану контролу надлежних органа. Преовладава мишљење да у контроли потраживања (захтева за остваривање здравствене заштите, не можемо очекивати толико успеха као у контроли здравствене понуде и контроли квалитета извршења.

2. ПОВЕЗИВАЊЕ РЕЗУЛТАТА СА ИСХОДОМ И КВАЛИТЕТОМ ЗДРАВСТВЕНЕ ЗАШТИТЕ

У ранијем периоду развоја здравствене заштите организација и финансирање су била питања од интереса за оне који су обезбеђивали средства за здравствену

29