Radno i socijalno pravo
Златибор 2006 Промене у радном и социјалном законодавству
ђивање и кретање у служби. Често се истиче да службенички систем има три основна дела: а) класификациони систем, и то у облику класификације радних места у којем свака класа обухвата сва радна места са истим или сличним радним дужностима или класификације службеника, у којем свака класа обухвата све службенике са истим или сличним одређеним личним својствима, 6) платни систем, в) начин (систем) напредовања“ . Циљ службеничког система је да обезбеди максимум ефикасности, дакле сврсисходности са становишта органа или организације јавне службе и праведности и једнакости са становишта појединца - службеника у њој. Поред тога, службенички систем мора да обезбеди висок степен објективности критеријума, независно од појединих лица у јавној служби на која се одређене индивидуалне одлуке односе“. Исто тако, тај систем мора бити, својим институтима и процесима, етички прихватљив за највећи број запослених. То се постиже, пре свега, његовом праведношћу тј. да се на једнаке ситуације и исте случајеве примењује исти поступак. На тај начин може се постићи или се барем приближити циљу да се интерес службеника, како га он осећа у свакодневном функционисању јавне службе, усклади са његовим обавезама и дужностима.
3. Новине у службеничком систему Србије
Законом о државним службеницима успоставља се целовит службенички систем са, како се истиче, решењима "заснованим на стандардима прихваћеним у савременим упоредно правним системима", а доношењем таквог закона "једно је од битних питања институционалних преображаја Републике Србије".
Закон о државним службеницима, заједно са Законом о државној управи представља систем комплементарних закона који би требало да доведе до преображаја јавног сектора у Србији. Њиме се уводи каријерни полуотворени службенички систем, чија је карактеристика да се виша радна места попуњавају онима који су већ запослени као јавни службеници, тј. преко института напредовања. То пред-
5 Види шире: Влатковић М, Јавни службеник у вршењу јавне службе, Радно и социјално право, бр. 1-6/2005, стр. 211. 6 Исто. 42