Radno i socijalno pravo
Рајко Кличковић, Радно вријеме, одмори и одсуства У Републици Српској, Радно и социјално право, стр. 93-110, ХУ (1/2011)
слободне дане и сате, које су запослени дужни да искористе најкасније у року од шест мјесеци.“
Прековремени рад је забрањен: радницима млађим од 18 година живота, трудним женама и мајкама са дјететом до три године живота, самохраном родитељу или усвојиоцу дјетета млађег од шест година живота, којима се може одобрити да раде прековремено, уз њихову писмену сагласност.
Прековремени рад се ограничава ради заштите здравља радника, као и ради заштите интереса незапослених.
Оно што забрињава социјалне партнере у Републици Српској Јесте појава да се радници присиљавају да раде прековремено а да им се тај рад не признаје и не плаћа. Поједине категорије радника, као што су труднице и инвалиди такође присилно раде прековремено, иако су посебно заштићени законом. Ове чињенице захтијевају енергичније дјеловање, прије свега, Инспекције рада и осталих механизама заштите.
4. Прерасподјела радног времена
Ако природа и потребе посла захтијевају, пуно радно вријеме на појединим радним мјестима може се прерасподијелити, тако да у једном дијелу године буде дуже, а у другом дијелу сразмј ерно краће, стим дау току календарске године не може износити више од 40 часова просјечно седмично. Прерасподјелом пуног радног времена може се у једном дијелу године увести радно вријеме најдуже до 52 часа, а на сезонским пословима најдуже до 60 часова седмично. Ово је карактеристично за грађевинарство и пољопривреду. Дуже радно вријеме из једног дијела године не сматра се прековременим радом. Прерасподјела радног времена се у данашњим условима злоупотребљава тако што се с радницима који у току године раде само за вријеме сезоне закључују уговори на одређено вријеме, а када се ти сезонски послови не могу обављати, долази до престанка уговора о раду и радног односа и упућивања радника на евиденцију незапослених, ради остваривања права на незапосленост. Ова негативна појава је у великој мјери сузбијена доношењем новог Закона о посредовању у запошљавању и правима за вријеме незапослености. Одредбом члана 39. Закона утврђено је да новчана накнада зависи од дужине стажа осигурања незапосленог лица и може износити од једног
8 Члан 26. Закона о платама запослених у органима управе Републике Српске („Службени гласник Републике Српске“ број 118/07). 9 Закон о посредовању у запошљавању и правима за вријеме незапослености
(„Службени гласник Републике Српске“ број 30/10)
100