Ratnik

РАЗЛИЧНОСТИ 145

Електрична снага за покрет ратних бродова.

Код американског брода за угаљ „Јупитер“ учињен је опит са електричним машинама. Службени извештаји тврде, да су према овим повољним успесима 7 бојних бродова и 5: крстарица добиле електричне машине за покрет, другим речима ове су електричне машине замениле парне машине, којима се врши кретање бродова. Њихова преимућства су, како се тврди, ова: позадње турбине излишне су, машине запремају много мање простора и лакше их је унети и наместити, пошто је постављање мотора од оних код турбина независно. Ако каква турбина отпадне, то друга даје још толико снаге, да се лађа креће брзином од 17 до 18 чворова, но при том може она да користа и даље оба своја шрафа (пропелера).

Утицај ноћних прилика на бежичну телеграфију.

Према „Рготефћеиз-ц“ позната је ствар, да је домет бежичних станица ноћу много већи него дању. Но при свем том ово повећавање домета није стално од почетка заласка сунца па до његовог изласка. Велика одступања настају код оних станица, које су одређене да обично међусобно раде само ноћу.

Да би зависност преноса електричних треперења од времена утврдили, два америчка универзитета, северо-дакотски и вашингтонски, извршили су пробе и дошли до ових резултата:

Мутно време при просечној облачности дању даје могућност, да се следеће ноћи постигне већа даљина домета но подтим условом, да је ова облачност увек у близини отправне (предајне) станице. При овоме дошло се до убеђења, да ово повећање домета проузрокују: топлотно зрачење и преламање,

За време ноћи наступају две разне врсте ових одступања (промена): код првих опада врло брзо јачина јасноће, код других. она се показује час боље, час горе. За прву врсту доказују да наступа услед дејства интерферанције, за другу услед преламања електричних вибрација (таласања) у јонизираном ваздуху, који таласе може и да скупља и да растура. Као доказ: из ових опита излази, да дању већу дужину таласа треба. претпоставити мањој, која ноћу даје боље резултате, и даље, да увећање даљине увече брзо расте, док ујутру лагано опада. Но једном ноћу добивена максимална даљина домета не може се усталити као стална и према томе усвојити као сигурна за везу између двеју станица.

РАТНИК, СВ. М1. 1921. 10