Ratnik, 01. 03. 1922., str. 39
КРАТАК ПРЕГЛЕД МОДЕРНЕ ПРИМЕНЕ ВАЗДУХОПЛОВСТВА У РАТУ
Авијатика
1. Авијатика за операције на суву
и Шасерски авиони. — Шасерски_моноплас. Техничке одлике. _
За шасерску службу узимају се најбржи и најпокретљивији апарати, малих површина, снажних мотора, велике_конструктивне отпорности, која допушта све брзине и све напоре при акробатским еволуцијама аероплана. Брижљиво испитивани облици дају ваздуху врло мало отпора; независно од крила, труп је увек облика торпеда; крила су монопласка или бипласка; чешће ова последња. Брзине достижу 300 км. (сах.); ове брзине опадају са висином услед слабљења моторске снаге. Целокупан терет сведен је на минимум: свега један авијатичар (пилот), горива свега за 1-17/, час, мотори са што мањим оптерећењем по коњској снази. Све је жртвовано брзини.
Наоружање
Ови аероплани наоружани су двама митраљезима за дејство кроз елису; лактаста осовина мотора, преко преносника зупчаника и брегасте осовине, командује митраљезима тако, да је сусрет зрна са елисом немогућ. Митраљези су непомични. и учвршћени с једне и с друге стране осе аероплана одмах позади елисе, тако, да се путање зрна секу на 100 метара испред аероплана. Нишанска справа налази се у оси аероплана; она допушта пилоту оцену одстојања циља. Пилот нишани целим аеропланом, постављајући осу аероплана и циљ приближно у једну линију. Два обарача, утврђена на самом управљачу, допуштају му да отвара ватру, не пуштајући управљач из руку. Да би се избегле компликоване и увек непотпуне коректуре при нишањењу из аероплана на аероплан и при разним правцима кретања, пилот тежи увек да стави апарат парарелно кретању непријатељског апарата. Ако је смисао лета исти а брзине аероплана приближно једнаке, па-
РАТНИК, СВ. 1. 1922. 3