Ratnik, 01. 03. 1922., str. 41

иу.

ПРИМЕНЕ ВАЗДУХОПЛОВСТВА У РАТУ 35

«случају: непријатељ, заплашен великим и сталним губитцима,

повлачи се, паралисан, у своје линије.

Свака патрола — на пр. од три аероплана, који су нај- · покретљивији и најгипкији — има свога вођу. Он лети напред; на 50—100 метара десно и лево, позади џ више њега лете остала двојица, одржавајући увек овај поредак. Задатак је вође да тражи и напада непријатеља; задатак је осталих да обезбеде вођу и патролу од напада позади. Напад треба да изненади противника. Вођа маневрише тако, да му се при ближи идући од непријатељских линија и стављајући се из међу сунца_и непријатељског апарата. Пред сам напад онс ставља, по могућству позади непријатеља, у правац његовог кретања и нешто испод продужене осе непријатељског апарата; то место у већини случајева налази се у мртвом углу у односу на дејство непријатељског митраљеза. Ватра се не отвара на већем одстојању од 100 метара. Пуцајући пилот се примиче и прелази непријатеља; ако вођа промаши, остали пилоти патроле ређају се један за другим, док непријатељ не буде оборен. Оваква тактика мења се у неколико према броју и квалитету нападнутих аероплана.

Простор, који шасерски авиони имају да обезбеде, заузима, имајући у виду осматрачку способност и њихову моћ пењања, 10 км. по дубини и 6000 м. по висини. Непријатељски авиони крећу се на разним висинама у овој зони. Да би цео овај простор био обезбеђен, шасерске патроле крстаре на спратовима од две, четири и шест хиљада метара. Војници из ровова виде само доњи застор авиона и жале се. често на мали број апарата, не знајући да велики број крстари и бди на недогледним висинама.

„Шасерски_биплас_

сре

Велика је мана шасера монопласа, што може да дејствује ватрено само у свом правцу кретања. Шасерским бипласом тражило се решење: сачувати аероплану, у колико је могуће, све особине шасерског апарата, адати му дефанзивно наоружање. Последица овога јесте: веће оптерећење и нешто слабија брзина. За одбрану аероплан располаже једним руковаоцем митраљеза смештеним у турели, у трупу авиона, позади пилота; турела носи на покретном постољу, које допушта дејство у свима правцима, обично двојне митраљезе.

Примена ових апарата много је мања но примена монопласа. Осим шасерске службе, снабдевени фотографским апаратима, они служе за армијско извиђање о коме ће доцније бити речи.