Ratnik

НОВОСТИ И БЕЛЕШКЕ 199

После неколико дана Ф. би смењен Хинденбургом и Лудендорфом. Пошто је Конрадова акција у Италији насела, код Луцка на истоку ствари се очајно погоршаше, а ускоро Румунија објави рат, то убрзо, после нових неколико дана,

Ф. буде понова позват да командује, и то 9. армијом у Ру-

мунији. Ту је оправдао очекивања. (М. М. В!, Ђен. Кул).

Ново правило за вожење. — Ово немачко правило (од 14. Ш. 1922.) је потпуно изнова прерађено, тако да је управо сасвим нов рад, који се не ослања на пређашње упуте. У њему се у великој мери примењују искуства стечена у прошлом рату и води се рачун о чувању и нези скупоценог и тешко заменљивог коњског материјала. У рату је већим делом избачено било управљање са седла, те је замењено управљањем са бока (седишта) код двојне ивишепрежне запреге; сад се то устаљује правилом. Код овог вожења се, више него у пређашњем правилу, обраћа пажња на потпуно коришћење вучном снагом поред штедње коња, при чему треба обратити пажњу на згодније укрштавање и закопчавање дизгина. Запрегнуте коње треба пробати и према способности и темпераменту што више изједначити вежбом. Правилним затезањем и везивањем узде може се више користити вучном снагом и повећати њена способност. На то треба возовођа да пази још пре уседања и да коње поравна по дизгину а узде да им ставља подједнако.

Коњи треба да пођу без довикивања и бича, тј. подстакнути покретом дизгина. Пуцкање бичем је погрешан метод, јер лене коње не подстрекава, а вредне изнурава. Возовођа треба стално да држи бич у рукама. Корисни су и лаки покрети („играње“) са кајишевима. Окретање у страну бива попуштањем спољнег дизгина, а не затезањем унутрашњег, да се не би смањивала вучна снага ни при окретању. — У вишепрежна кола не сме да се запрегну млади коњи, који још нису вежбани у двојној запрези. Тројна запрега остаје и даље само за нужду. — Међу многим другим одељцима практичне службе дају се упуства и за кретање по друмовима као и за воловску запрегу, која је у прошлом рату нашла већу примену. (У Гану постоји школа за воловође.)

Правило има тенденцију да вожење подигне до извесне висине вештине.

: (М. УУ. В!аб). Садање стање немачке авијације. (По де Монжу). —

На концу ове године, у времену полагања рачуна, од интереса је, ма како мало било, моћи у рачуну у низ примања

РАТНИК СВ. УП. 1922 9