Ratnik

РАЗЛИЧНОСТИ 105 УТИЦАЈ ВОЈНОГ СВЕШТЕНИКА НА МОРАЛ 77 БОРБЕНИХ ЈЕДИНИЦА“

Пре свега хоћу да изложим, како сам разумео овај задатак.

Држим, да прво треба поставити дефиницију војничког морала и однос његов према моралу који црква проповеда, затим размотрити, да ли и у колико црква односно свештеник могу допринети подизању морала у војсци и, напослетку, на који ће начин свештеник испунити своју задаћу. Укратко: овај преглед ће истаћи циљ свештеничког рада у војсци, проценити могућност постигнућа тога циља и побројати средства којима ће постићи истакнути циљ.

1. Циљ свештеничког рада.

Како је познато, војнички морал јесте : скуб свих врлина, пошребних војсци, која хоће да победи. Верски морал јесте скуп свих врлина, потребних за постигнуће вечног блаженства. Разликовање ових двају морала, нашло је израза у дубокој народној песми о небеском и земаљском царству.

Изгледа на први поглед, да се ова два морала искључују, но када уочимо држање скоро свих верских организација, свих цркава према војсци у време ратова, видимо, да је практички свуда проведена хармонија у циљевима једне и друге. Све војничке врлине нашле су места у верској моралци и обрнуто; вера и побожност нарочито су препоручене у правилима службе наше војске. Држање војног свештенства било је вазда у складу са циљевима војске, којој је служило.

Ова појава има и своје теоретско оправдање. Р

Полазна тачка за правилно просуђивање овога питањ јесте гледиште цркве на земаљске законе уопште. Она их сматра једним делом општег божјег закона — закона правде, и где год влада нормалан одношај између цркве и државе. црква је дужна да утиче на своје вернике, да врше држављанске дужности, Дужна је, дакле, да ради на јачању државне и националне свести. Од тога, да речем, државног морала па до војничког само је један корак. Када се каже А, каже се и Б. У осталом кодекс држављанских дужности садржи у себи и захтеве, који сачињавају војничку моралку. .

То би био однос цркве уопште према. војсци.

Не сматрам се позваним да овде улазим у детаље о односима појединих цркава према националним или војничким циљевима, што је једно исто, јер војска је само егзекушива национализма. Но, као православни свештеник, надлежан сам

# Предавање, држано у сарајевском официрском дому.