Ratnik

138 - РАТНИК

као основ садање уређење школа, мада се увидело, да је реорганизација школа потребна. Ова се потреба осећа нарочито у погледу учитељских школа, које треба. да дају наставнике за најважнију народну школу, т. ј. за основну школу. У овој дата је физичком васпитању иста важност, коју имају и остали предмети.

У средњој школи, која не може да дејствује на широке масе народа, али која треба да да војсци добре кандидате за старешине, тежи се, пре потребне реформе, истом циљу као у основним школама, т.ј] побољшању дидактичких 0собина наставника физичког васпитања.

Ђацима високих школа, по нахођењу меродевних, треба оставити иницијативу на овом пољу; држава треба само да потпомаже универзитетске организације, које негују спорт и гимнастичке игре. ј

Друго моћно средство, после школе, за физичко васпитање народа, јесу приватна друштва. Тамо, куда школа не може продрети и где војска стиже доцкан, има приватна иницијатива широко поље дејства. Дужност је државе да је позове и прикупи за заједнички рад на организацији физичког живота народа. То ће се учинити на тај начин, ако се друштва, која то по своме раду заслужују, признају од стране државе. Признатим друштвима повериће се војничка припрема младића пре ступања у кадар. Што сетиче метода и начина рада, оставиће се друштвима потпуна слобода; војне ће власти једино да врше надзор, саветују, дају упуства и да контролишу при полагању испита којим младићи треба да докажу своју војничку спрему. Да би био рад што успешнији, добиће младићи који положе испит извесне привилегије, скраћењ рок, брже унапређивање, а друштва потпору у материјалном погледу.

На тај ће се начин извршити прелаз на кратак рок. У колико ће бити више дипломираних младића, у толико ће бити и више војника на скраћеном року. Овим ће се добити такође на пољу народне привреде, јер ће се грађани одвајати од својих привредних послова само на кратко време.

Но све ово што треба да ураде школа и приватна иницијатива сапотпором државе, било би непотпуно, ако се не би предвидела и војничка обука после службе у кадру: Меродавни увиђају, да је решење овог проблема всома тешко и да је могућно тек по завршетку замашних студија.

Толико из експозеа министра војног.

Да видимо сада, на који су начин ове тежње остварене законским пројектом.