Ratnik
КАРАКТЕР И ЧАСТ ; 3
која би бранила ступање у брак физички и душевно ограниченим члановима друштва, као што сматрам да је била потпуно умесна и оправдана одлука старих Шпартанаца : да бацају у понор кржљаву, слабу и наказно рођену децу.
Ваља учииити све, да се крепост, чистота и светиња брака уздигне и стално одржава на висини коју она, сама собом, императивно захтева и од које зависи срећа, благостање и напредак друштва и државе.
Света је дужност свих чланова друштва да пре доношења одлуке о ступању у брак свестрано и исцрпно размисле о њему и да најпедантнијој критици подвргну себе саме, процењујући, да ли су физички и духовно способни да приме на себе дужности родитеља и старешине породице, тога првог и најмоћнијег расадника честитости и карактера.
Првенствени је задатак родитеља да физичком одгајивању и моралном васпитању своје деце посвете сву своју пажњу и старање, како би их наоружали карактером, чистотом срца и душе и снагом разума, и на тај начин успособили за снажне и честите чланове друштва, јер само у томе је спас свих нас и Слава и Част Отаџбине.
Школа је, одмах за кућом, један од најјачих извора за неговање и развијање карактера. У њу ступају невинашца чија су срца и душе чисте као капља росе и разум бистар и свеж као планински поточић и према томе, отворени и готови да приме утиске и примере какви им се пруже.
Стога су наставници — учитељи и професори — духовни родитељи поверене им дечице и на њима је претешка дужност васпитача свога народа.
Својим способностима, тактом и усрдним радом они су позвани, да младе, нежне и осетљиве изданке људске негују, обрађују и усавршавају, како би од њих подигли и створили снажне и гранате грмове друштвене заједнице, на којима ће она почивати и који ће је својом снагом штитити и водити кроз буру живота.
Сва пажња и сви напори њиховога тегобнога рада морају бити упућени, у првом реду, облагорођавању срцаи душе невине дечице, како би их сачували од злих примера, утисака и навика и наоружали племенитошћу, витештвом и честитошћу, па тек затим и поступно уводили у свет знања и науке из кога ће црпети средства за доцнији рад и живот.
Према овоме, задатак, значај и улога наставничког позива је од најважнијих, најтежих и најделикатнијих у друштву и држави, те је света дужност младих људи, који се одлучују да се овом позиву посвете, да: коренито анализирају себе до најсуптилнијих вибрација своје душе и најта-
1•