Ratnik

120 РАТНИК

питани младићи су подофицирски каидидати. Настава се даје у дотичним етаблисманима и удружењима признатим од министра војног или морнарице. Испитом се стиче диплома (бгеме!).

Трећи степен, намењен спреми будућих резервних официра чини наставу у вишим заводима иу удружењима устројеним за то; диплома се стиче испитом, на који се кандидати пуштају тек по прописаној наставној припреми. Дипломирани имају права да при упису у војску могу бити откомандовани у какву кадетску школу всоје ф' бјеџев Ф обсјег5) где по шестомесечном курсу могу се пријавити на официрски испит за резерву. Ако буду произведени за резервне официре или под-фицире,, они у том чину одслужују 12 месеца.

Из даљег излагања г Анриа Патеа може се закључити о његовом мишљењу, да су ове законске одредбе доста непотпуне и не могу се мерити са немачком организацијом (о којој смо јавили у прошлој свесци Ратника). Он поглавито удара на то, да дотичне сведоџбе не дају довољно привилегија и да при извесном тумачењу закона могу бити сасвим излишне. То вреди нарочито за други степен. Олакшица првог степена, двонедељно осуство, има смисла само у толико, што се њиме укидају казне за задоцњени долазак под заставу а добива се више времена за спрему, дакле и за раније производство. Говорник налази, да има могућности за још неке олакшице без штете за обуку и он се нада да ће се оне и завести.

«Ртапсе МЕЈ

Аероплани без мотора. — У Немачкој су ове године чињени покушаји са летењем без мотора, које се тамо назива „лебдећи лет“ (мој рјапе, стенепдег Ешо), на ком се пољу истакао нарочито немачки шампион Хенцен. У Француској се међутим одмах приступило усавршавању и доспело се до „летења са једрилима (уо! а мопе).

Важност овог усавршавања претресана је на једној великој конференцији, која је имала вид јавног предавања, на Сорбони крајем прошлог октобра. На њој су узимали реч министар ваздухопловства г. Лоран Енак (Еупас), председник француског ваздухопловног друштва г. Андре Карлије, професор ваздухопловног права г. Анри Куазније и два истакнуга стручњака, потпуковник Пол Ренар и авијатичар Рене Кентон (Оштоп). Ова последња двојица дали су врло поучан експозе који репродукујемо овде у изводу.

„Лет са једрилима“, као и „лебдећи лет“, врши се без мотора. Али док се овај последњи користи само тежином да би добио потребну брзину за одржавање справе у летуиу