Ratnik
ВАЗДУШНА ЛОПТА И ЛАЂА 93
апарати за летење називају хидроавијони (хидроплани), а они први аероплани.
Колико је свестрано примењена авијација за време великога светскога рата из чега би се лако могло извести и закључак о њеној важности, довољно је навести следеће. статистичке податке о количини направљених апарата за летење код појединих војсака.
1. Код Француза
У новембру 1918. г. било је 4500 апарата на фронту, 4500 резерви а 2200 по школама авијатичким.
За време рата у Француској израђено је 67982 апарата од којих 34219 само у 1918. год. На овоме је запослено било 186000 раденика. Пилота и извиђача било је 12919.
2. Код Енглеза
Целокупна продукција апарата износила је око 5000 комада, а само 1918. године било је 12000 на копну а 550 хидроавијона.
Буџет Министарства Ваздухопловства 1920. године износио је 66.5 милиона фунти стрелинга, од кога је само за цивилно ваздухопловство одређено 3 милиона.
Каква је важност авијатике може се просто видети из ове цифре буџетског кредита кад се узме у обзир буџет за целу енглеску војску, који је пре рата износио само 28 милиона фунти стрелинга.
3. Код Немаца
Укупан број израђених авијона износио је на крају 1918. године 47637 апарата. Запослено је било 48.000 људи у 4503 фабрике, а утрошено је 2738 вагона авијатичких бомби.
1918. године било је 309 пољских 103 позицијских авијатичких ескадрила са 5000 официра и војника. Само у октобру месецу 1918. године израђено је 2193 апарата.
3. Добре и рђаве стране примене аероплана.
Добре стране аероплана састоје се у томе што се помоћу њих успело:
1) Да се могу лако и брзо открити сви покрети непријатеља.
2) Да се врши најлакше и најбоље осматрање погодака наше артилерије на непријатељској страни у циљу реглаже артилеријске ватре.
3) Да се њиме врши формална борба са пешадијом.
4) Да се бомбардују сви борбени распореди.
5) Да се бомбардују сва склоништа магацини, мостови, вијадукти, станице жељезничке, возови и тТ. д.